W kwestii miejskich aut jednymi z najbardziej rozpoznawalnych i charakterystycznych modeli są Fiat 500 i Mini Cooper. Który z nich jednak wybrać? Obydwa auta odznaczają się niewielkimi gabarytami, połączeniem stylistyki retro z nowoczesnością oraz nieszablonowymi kolorami. Jednak aby dokonać właściwego wyboru, warto zajrzeć do serca samochodu, czyli do silnika. Bardzo ważne są też kwestie bezpieczeństwa, przy których wygląd zewnętrzny schodzi na dalszy plan. Natomiast w przypadku analizowanych aut najważniejsze są osiągi, gdyż to one pokazują prawdziwą wartość samochodu.
Fiat 500 vs Mini Cooper — sylwetki
Fiat 500 swoją sylwetkę zapożyczył od starszego brata bliźniaka, modelu produkowanego w latach 1957-1976. Nowszy posiada taką samą płytę podłogową i układ przeniesienia napędu jak jego poprzednik. Nadwozie Fiata 500 jest prawie identyczne jak we wcześniejszym modelu, zdecydowano się jedynie na kosmetyczne zmiany, które nadają mu jednak bardziej nowoczesny wygląd. Auto ma wąskie nadwozie, ledwo 1627 mm, dzięki czemu nie będzie problemów z zaparkowaniem w wąskim miejscu. Wadą krótkiego rozstawu osi jest fakt, że poruszając się fiatem po bardziej wyboistych drogach, kierowca może odczuwać nieprzyjemne wstrząsy.
W przypadku Mini Coopera II, auta produkowanego od 2006 roku, zdecydowano się na wydłużenie nadwozia o 60 cm i poszerzenie o 30 cm. Przestrzeń pasażerska oraz bagażnik nie zostały jednak powiększone, a wręcz przeciwnie – twórcy przeznaczyli na nie nieco mniej miejsca. Nadwozie opiera się na okrągłych kształtach i łagodnych liniach, co sprawia, że Mini Cooper jest bardziej elegancki oraz nowoczesny. Samochód ten wyróżnia się natomiast doskonałym układem jezdnym. Auto świetnie radzi sobie na zakrętach, a sam komfort jazdy stoi na wysokim poziomie. Nisko osadzone fotele sprawiają, że nawet przy gwałtownych manewrach kierowca nie odczuwa zmiany pozycji.
Mini vs fiat 500 — porównanie wnętrza i bagażnika
Zarówno Mini II, jak i Fiat 500 są typowymi autami miejskimi. Oznacza to, że przestrzeń w środku jest bardzo ograniczona. Pasażerowie z tyłu mają bardzo mało miejsca, wygodnie będzie tylko dzieciom i niskim osobom. Również wyżsi pasażerowie z przodu mogą odczuwać dyskomfort przez wystającą konsolę. W kwestii bagażnika na starcie wygrywa Fiat 500 – ta przestrzeń w jego wydaniu ma pojemność 185 l. W Mini zaledwie 160 l zostało przeznaczone na bagaże, przez co miejsce to nadaje się głównie na przechowywanie najpotrzebniejszych rzeczy czy niedzielnych zakupów.
Fiat 500 czy Mini Cooper — porównanie osiągów
O samochodzie w największym stopniu decyduje silnik. Producenci Fiata 500 oferują cztery warianty: benzynowe 1.2 (69 KM), 0.9 TwinAir (85 i 105 KM), a także Turbodiesel 1.3 Multijet (95 KM). Fiat 500 wyposażony w silnik 1.2 spala 6,4 l benzyny na 100 km w przestrzeni miejskiej, w trasie natomiast 5,1 l/100 km. W cyklu mieszanym spalanie utrzymuje się na poziomie 7 l/100 km.
W przypadku Mini Coopera do wyboru są silniki benzynowe i diesel. W pierwszej kategorii znaleźć można jednostki 1.6 (75 KM w wersji One, 120 w wersji Cooper, 208 KM w wersji John Cooper Works). Silniki napędzane ropą wyglądają następująco: 1.6 dla wersji Mini One D i Mini Cooper, a także 2.0 dla Mini Cooper SD. Samochody Mini odznaczają się większym spalaniem – utrzymuje się ono na poziomie 7 l/100 km.
Mini vs Fiat 500 — awaryjność
Mini Cooper okazuje się mniej awaryjny od Fiata. W rankingu awaryjności modeli 2-, 3-letnich TÜV z 2013 roku uplasował się on na 55 miejscu. Fiat 500 zajął dopiero 101 pozycję. Również kolejne wersje raportu pokazują wyższość Brytyjczyków nad Włochami w kwestii niezawodności.
Podsumowując, autem lepiej sprawdzającym się w “miejskiej dżungli” jest Mini Cooper. Pod maską ma schowany potężniejszy silnik, który pozwala uzyskać lepsze osiągi na drodze. Odznacza się również większym komfortem jazdy, przegrywa jednak w kwestii bagażnika, który u konkurenta jest większy. Jeżeli wolisz również unikać częstych wizyt w serwisie, Mini będzie lepszym wyborem. Jest to model ze stajni BMW, co oznacza świetną jakość i perfekcyjne wykonanie.