
Codzienna eksploatacja samochodu sprawia, że z czasem mogą wystąpić nieprzewidziane usterki. Jedną z nich jest czarny dym z rury wydechowej, który wzbudza niepokój wśród wielu kierowców. Warto wiedzieć, co jest jego przyczyną i jak skutecznie temu zaradzić.
W tym artykule omówiliśmy najczęstsze powody pojawiania się dymu z rury wydechowej oraz sposoby na ich reperację.
Czarny dym z wydechu – przyczyny
Odpowiedź na pytanie, dlaczego diesel kopci na czarno, wymaga wzięcia pod uwagę kilku ważnych czynników. Zwykle jest to wynikiem niepełnego spalania paliwa – w szczególności, jeśli do komory spalania przedostaje się za dużo substancji w stosunku do powietrza.
Kolejnym powodem, jaki powinniśmy uwzględnić, jest zanieczyszczony filtr powietrza. Sprawia to, że mieszanka paliwowa staje się zbyt bogata. Dodatkowo za sytuacją mogą odpowiadać też problemy z układem wtryskowym bądź zanieczyszczony lub uszkodzony EGR.
Nieprawidłowe odczyty przepływomierza mogą doprowadzić do niewłaściwego dawkowania paliwa. Natomiast źle działająca turbosprężarka przyczynia się do spowodowania niepełnego spalania cieczy, co w efekcie skutkuje dymieniem.
Dym z rury wydechowej może być również następstwem kłopotów z układem zapłonowym. Wśród nich warto wymienić uszkodzone świece zapłonowe, niezapalające mieszanki paliwowej w odpowiedni sposób.

Czarny dym z rury wydechowej – benzyna i Diesel
Gdy benzyna kopci na czarno, zazwyczaj dotyczy to usterki w obrębie przepływomierza powietrza albo wadliwego czujnika tlenu. Problem może pojawić się także w przypadku zanieczyszczenia wtryskiwaczy paliwa. Dlatego na bieżąco musimy poddawać pojazd przeglądom technicznym.
Czarny dym z Diesla potrafi sygnalizować wiele różnorodnych problemów. Może być wynikiem niesprawnych wtryskiwaczy, problemów z układem doładowania, zanieczyszczonego filtra powietrza czy zapchanego zawodu EGR. Zastanawiając się nad pytaniem, czemu Diesel kopci na czarno, warto mieć na uwadze, że tego typu silniki są podatniejsze na zadymienie – w szczególności przy nagłym przyspieszeniu.
Jak zlikwidować czarny dym z rury wydechowej? Diesel i benzyna
Dym z rury wydechowej w benzynie i Dieslu to poważny problem, wymagający konsultacji ze specjalistą. Sprawdzi on stan filtra powietrza, w razie potrzeby oczyści wtryskiwacze paliwa oraz skontroluje układ EGR. Ekspert dokładnie zbada turbosprężarkę, a jeśli działa niewłaściwie – zaproponuje nam jej regenerację albo wymianę.
W zaufanym warsztacie samochodowym możemy liczyć na fachową obsługę i diagnostykę usterki przy pomocy specjalistycznego sprzętu, pozwalającego na wykrycie błędów oraz nieprawidłowości w pracy jednostki napędowej.
Jak uniknąć problemów przy zakupie auta z drugiej ręki?
Gdy w planach pojawia się zakup używanego samochodu i przyszłemu właścicielowi zależy na uniknięciu kosztownych napraw krótko po dokonaniu transakcji, warto skorzystać z usług profesjonalnej firmy. W Autotesto przeprowadzimy szczegółową diagnostykę pojazdu, sprawdzając jego stan techniczny, historię stłuczek, a także informacje, czy licznik nie został cofnięty.
Dzięki temu zyskasz pewność, że nowy pojazd sprosta Twoim oczekiwaniom i uchronisz się przed podpisaniem umowy z nieuczciwym sprzedawcą. Pod koniec współpracy przekazujemy szczegółowy raport, w którym zamieszczone są wszystkie najważniejsze dane oraz wnioski.

Co oznacza czarny dym z rury wydechowej? Podsumowanie wpisu
Czarny dym z rury wydechowej to sygnał wystąpienia problemu z układem paliwowym albo silnikiem pojazdu. Może to oznaczać zbyt bogatą mieszankę paliwową, zanieczyszczony filtr powietrza, kłopoty z turbosprężarką czy uszkodzone wtryskiwacze. Niezależnie od powodu, po zaobserwowaniu jakichkolwiek nieprawidłowości należy zgłosić się do zaufanego warsztatu samochodowego.
Aby uniknąć kosztownych napraw tuż po zakupie auta z drugiej ręki, dobrym pomysłem będzie powierzenie jego sprawdzenia ekspertom, co pozwoli nam podjąć optymalną decyzję. Specjaliści sprawdzą stan techniczny pojazdu, dzięki czemu będziemy w stanie uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
Zobacz także inne nasze porady samochodowe:
Skrzypienie w zawieszeniu – najczęstsze przyczyny i jak je usunąć?
Nieczytelny numer VIN – co zrobić w takiej sytuacji?