Objawy spalania stukowego dotyczą momentu, w którym w komorze spalania dochodzi do detonacyjnego wybuchu mieszanki paliwowo-powietrznej w nieodpowiednim punkcie cyklu pracy silnika. Z tego względu producenci pojazdów instalują w układzie sterowania specjalny czujnik.
- Co to jest spalanie stukowe?
- Spalanie stukowe – diesel
- Czym jest czujnik stukowy?
- Czujnik spalania stukowego – gdzie jest?
- Czujnik spalania stukowego – jak sprawdzić?
- Uszkodzony czujnik spalania stukowego – objawy
- Niepoprawne spalanie stukowe – objawy
- Czujnik spalania stukowego – awaria
- Jak uniknąć naprawy czujnika spalania stukowego?
Czujnik spalania stukowego monitoruje pracę jednostki napędowej. Element ten pełni kluczową funkcję w kontroli efektywności i bezpieczeństwa procesów zachodzących w silniku. Co warto o nim wiedzieć?
Co to jest spalanie stukowe?
Spalanie stukowe występuje wtedy, gdy dochodzi do gwałtownej detonacji mieszanki w cylindrze. Standardowo proces powinien postępować równomiernie, od źródła zapłonu i obejmować stopniowo całą komorę.
Natomiast w warunkach stukowych ta sama mieszanina spala się w sposób niekontrolowany, tworząc fale uderzeniowe w komorze. Efektem jest dźwięk przypominający metaliczne postukiwanie, który zauważa się zwłaszcza przy wzroście obciążenia jednostki napędowej.
Jest to zjawisko niepożądane, jako że może prowadzić do pogorszenia osiągów silnika, a w konsekwencji nawet do uszkodzenia jego kluczowych elementów, takich jak tłoki, pierścienie czy nawet ściany cylindra.
Spalanie stukowe – diesel
Diesle pracują w oparciu o wtrysk paliwa do sprężonego, gorącego powietrza, co skutkuje tzw. spalaniem samoczynnym. Nawet w takiej konstrukcji można napotkać incydenty przypominające spalanie stukowe, choć występują one rzadziej. Typowy moment zapłonu nie jest wywoływany iskrą, a wynika z wysokiej temperatury powietrza sprężonego w cylindrze.
Obecność stuków w silniku wysokoprężnym sygnalizuje zazwyczaj niewłaściwe działanie układu zasilania paliwem lub problemy z samym wtryskiem. W rezultacie występuje tzw. twarde spalanie, tworzące niekorzystne warunki dla elementów cylindra oraz możliwe uszkodzenia w sferze głowicy.
Czym jest czujnik stukowy?
Czujnik spalania stukowego jest elementem elektronicznym. Mierzy drgania powstające w strukturze jednostki napędowej w momencie, gdy pojawiają się nieprawidłowości dotyczące wybuchu mieszanki paliwowej.
Detonacje w cylindrze wywołują charakterystyczne wibracje o określonej częstotliwości – czujnik stukowy wyłapuje je i przekazuje sygnał do sterownika silnika.
Czujnik spalania stukowego – gdzie jest?
Lokalizacja czujnika jest zwykle zbliżona do miejsca, w którym pojawiają się najintensywniejsze drgania. Bardzo często montuje się go na ściance bloku silnika, możliwie centralnie w stosunku do wszystkich cylindrów, ewentualnie przy głowicy.
W zależności od typu jednostki napędowej i jej wymiarów można zaprojektować jeden lub dwa czujniki stukowe.
Czujnik spalania stukowego – jak sprawdzić?
Kontrola czujnika spalania stukowego wymaga użycia specjalistycznego sprzętu diagnostycznego. Można podłączyć tester OBD i zweryfikować, czy sterownik silnika rejestruje błędy związane z detekcją stuków.
Dodatkowo da się zmierzyć rezystancję czujnika na podstawie specyfikacji producenta pojazdu oraz sprawdzić sygnał oscyloskopem.
Uszkodzony czujnik spalania stukowego – objawy
Kiedy dojdzie do awarii czujnika stukowego, sterownik silnika traci dostęp do informacji o niekorzystnych warunkach zapłonu. W efekcie może dojść do powstania szeregu niedogodności.
W przypadku awarii czujnika spalania stukowego objawy obejmują pojawienie się kontrolki Check Engine na desce rozdzielczej, która sygnalizuje błąd w układzie sterowania silnikiem. W takich sytuacjach często obserwuje się również spadek mocy i momentu obrotowego.
Niepoprawne spalanie stukowe – objawy
Niepoprawne warunki zapłonu mogą dawać się we znaki w postaci odgłosów przypominających metaliczne stukanie, pojawiające się w trakcie przyspieszania. Wyczuwalny jest także spadek dynamiki pracy jednostki napędowej oraz większe wibracje w okolicach silnika. Wpływa to również na wzrost temperatury w komorze spalania.
Czujnik spalania stukowego – awaria
Trwale uszkodzony czujnik lub jego przewody mogą prowadzić do błędnych wskazań w zakresie wykrywania zapłonu stukowego. Dla sterownika silnika oznacza to niekompletne dane o reakcjach w komorze spalania.
Jak uniknąć naprawy czujnika spalania stukowego?
Dbałość o optymalną kondycję jednostki napędowej znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo uszkodzenia czujnika stukowego, a także niweluje ryzyko wystąpienia spalania stukowego. Przed zakupem używanego auta warto skorzystać z naszej pomocy – dokonamy kompleksowej oceny pojazdu, dając wgląd do stanu głównych podzespołów.
Zobacz także inne nasze porady samochodowe:
Przepływomierz powietrza? najczęstsze usterki i objawy
Jak długo wytrzymują baterie w autach elektrycznych?