Raz na pół roku nadchodzi ten problematyczny okres, kiedy trzeba wymienić opony z letnich, na zimowe lub odwrotnie. Wiąże się to zazwyczaj z odstawieniem samochodu do specjalisty, a więc przez jakiś czas nie można z pojazdu korzystać. Istnieje jednak rozwiązanie, które pozwala uporać się z tym problemem – opony wielosezonowe. Czy warto je kupić?
Trzeba wiedzieć, że zasadniczo do końca lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku, nie rozróżniało się opon na letnie i zimowe. Rozwój technologii jednak pozwolił na stworzenie bardziej dopracowanych mieszanek gumowych, które inaczej sprawdzają się latem, a inaczej zimą. Dzięki temu, kierowcy mogą zaopatrzyć się w bardziej bezpieczne ogumienie, odpowiadające specyficznym warunkom drogowym o danej porze roku. Co więcej, rozwój ten pozwolił także producentom opon zarobić więcej pieniędzy – zamiast jednego – przypadają na kierowcę dwa modele rocznie.
Nie zmienia to jednak faktu, że wiele osób próbuje ograniczyć koszty, nie zmieniając opon po zmianie sezonu i są przekonani, że zimowe opony równie dobrze sprawdzą się latem. Nie można jednak zapominać o tym, że samochody produkowane dzisiaj są mocniejsze, niż jeszcze 30 lat temu, tak samo zwiększył się ruch na drogach, a przez to i dynamika jazdy. Jest to powodem, dla którego korzystanie z zimowych opon latem jest nieopłacalne, ponieważ bieżnik będzie ścierał się nader szybko, a przyczepność będzie zwyczajnie niska. Podobnie w przypadku korzystania z letniego ogumienia zimą – to z kolei jest bardzo niebezpieczne.
Dzisiaj opony całoroczne są coraz lepiej konstruowane i są zdecydowanie lepszym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą zmieniać swoich opon cyklicznie.
Jeszcze kilka lat temu sytuacja wyglądała inaczej, gdyż opony całoroczne nie były tak popularne i nie miały dużego zainteresowania. Ich przyczepność nie była idealna, a w cieplejszych warunkach powodowały bardzo duży hałas.
Obecnie, większość opon wielosezonowych będzie sprawdzała się równie dobrze, jak opony sezonowe. Latem będą zapewniały przyczepność, a zimą zachowają swoje właściwości w niskich temperaturach i złych warunkach pogodowych. Tworzone dzisiaj opony wielosezonowe są tzw. półśrodkiem. Pomimo udoskonalenia opon wielosezonowych i zwiększenia ich funkcjonalności, warto pamiętać, że nadal może być to niedobre rozwiązanie dla kierowców, którzy rocznie wykonują dziesiątki tysięcy kilometrów.
Ogumienie całoroczne – czy warto?
Ocena, czy warto zainwestować w opony całoroczne zależy przede wszystkim od tego, w jaki sposób samochód jest wykorzystywany przez kierowcę. Jeżeli dana osoba pokona w przeciągu roku kilkadziesiąt tysięcy kilometrów – nie powinna decydować się na opony wielosezonowe. Nie będą one w stanie zapewnić odpowiedniego bezpieczeństwa w przypadku skrajnych temperatur, intensywnej jazdy, trudnych warunków atmosferycznych itd. Ponadto, opony całoroczne mają żywotność około 60 tys. kilometrów, dlatego dla aktywnego kierowcy będzie to zwyczajnie nieopłacalny zakup.
Dla kierowców poruszających się głównie po mieście, wymiana opon co pół roku będzie zbędnym zachodem, tak samo jak przechowywanie zamiennego ogumienia.