Czy samochody elektryczne mają skrzynie biegów?

samochód elektryczny
Home » Fakty, mity, stereotypy » Czy samochody elektryczne mają skrzynie biegów?
Czas czytania artykułu: 2 minut

Coraz częściej na ulicach spotkać się możemy z elektrycznymi modelami samochodów. Ich zewnętrzny wygląd niewiele różni się od auta wyposażonego w silnik spalinowy. Zdecydowanie łatwiej rozpoznać taki samochód po dźwięku, jaki wydaje podczas jazdy czy charakterystycznym zielonym kolorze tablic rejestracyjnych. Co istotne, istnieje wiele rozważań na temat podobieństw oraz różnic między pojazdami napędzanymi paliwem a prądem. Dlatego odpowiemy na często zadawane przez kierowców pytanie – czy samochody elektryczne mają skrzynie biegów?

Popularność samochodów elektrycznych

Rosnąca popularność samochodów elektrycznych wynika przede wszystkim ze świadomości ekologicznej, która stale rośnie. Coraz więcej słyszymy o odnawialnych źródłach energii i korzyściach, jakie płyną z ich użytkowania. Elektryczne auta nie emitują do atmosfery szkodliwych substancji, są więc przyjazną dla środowiska opcją.

Możemy mieć pewność, że samochody elektryczne będą pojawiać się na ulicach coraz częściej – Unia Europejska zapowiedziała, że do 2035 roku emisja spalin musi zostać obniżona o 100%. To oznacza, że od tamtego momentu kupno samochodu z silnikiem spalinowym nie będzie dłużej możliwe.

Czy samochód elektryczny ma skrzynię biegów?

Znaczne różnice pomiędzy autem spalinowym a elektrycznym widoczne są dopiero w budowie podwozia. W przeciwieństwie do samochodów zasilanych paliwem, modele na prąd nie posiadają układu wydechowego i silnika spalinowego. Przestrzeń, którą w tradycyjnych autach zajmują te elementy, w “elektrykach” wypełniają ją baterie oraz silnik elektryczny.

Czy auta elektryczne mają skrzynie biegów? Odpowiedź na to pytanie brzmi “tak”. Jednak ich działanie wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku samochodów spalinowych. Elektryki mogą posiadać maksymalnie dwa “biegi” zdecydowanie różniące się od tych, w które wyposażone są auta zasilane paliwem. Nie jest to jednak spowodowane chęcią zaoszczędzenia na elementach wyposażenia pojazdu przez producentów – jest to wynik parametrów technicznych, z jakimi mamy do czynienia w samochodach elektrycznych.

Silnik benzynowy jest w stanie osiągnąć odpowiedni przebieg momentu obrotowego w sytuacji bardzo wąskiego zakresu prędkości obrotowej. Oznacza to, że aby zaistniała możliwość rozpędzenia takiego samochodu i utrzymania optymalnej prędkości w czasie jazdy, należy zmieniać przełożenie skrzyni biegów. Powoduje to stworzenie odpowiednich warunków, w których jednostka napędowa znajduje się na prawidłowym poziomie prędkości obrotowej wału korbowego.

Praca silnika elektrycznego wygląda inaczej – istnieje możliwość osiągnięcia pełnego momentu obrotowego od samego uruchomienia auta i jest on utrzymywany w szerokim zakresie pracy. W ten sposób jednostka napędzana prądem zapewnia wystarczającą siłę do dynamicznego poruszania się po mieście.

Wiele osób zastanawia się, co w takim przypadku z biegiem wstecznym. Aby samochód elektryczny umożliwiał jazdę do tyłu, wcale nie jest konieczne projektowanie przekładni wyposażonej w ten bieg. Wystarczy, że napięcie zostanie przyłożone odwrotnie, co powoduje odwrócenie kierunku obrotów wirnika. To sprawia, że auto ma możliwość jazdy do tyłu.

Skrzynia biegów w samochodzie elektrycznym

Najczęściej w elektrycznych modelach samochodów spotkać się możemy ze skrzyniami jednobiegowymi. Ich specyfika polega na połączeniu silnika za pomocą specjalnych przekładni z kołami. Ta prosta konstrukcja pozwala na redukcję od 8 do 10 obrotów wału w stosunku do jednego obrotu silnika.

Kolejnym rozwiązaniem jest dwubiegowa przekładnia. Jak sama nazwa wskazuje, samochód wyposażony w tego typu element posiada dwie przekładnie. Pierwsza z nich pozwala w krótkim czasie wprowadzić auto w ruch i je rozpędzić, natomiast cel drugiej polega na optymalizacji działania silnika oraz kontroli ilości pobieranego przez niego prądu.

Niektórzy producenci zamiast podwójnej przekładni stosują w swoich autach dwa silniki. Pierwszy z nich umieszczony jest z tyłu samochodu i z racji tego, że wykazuje silniejsze działanie, to on odpowiada za rozpędzenie auta. Silnik znajdujący się na przedniej osi pracuje w trakcie jazdy na dłuższych dystansach, obniżając poziom zużycia energii, co powoduje wydłużenie zasięgu pojazdu.

Sprawdź inne wpisy o samochodach elektrycznych:

Czy samochodem elektrycznym można jeździć po buspasie?

Jaki zasięg mają samochody elektryczne?

administrator