Opony bieżnikowane cieszą się sporą popularnością i bardzo dobrymi opiniami użytkowników. Kupowane są zarówno przez kierowców indywidualnych, jak i firmy transportowe posiadające swoją flotę. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym cechuje się ten rodzaj opon oraz jakie są ich wady i zalety, to zapoznaj się z dalszą częścią naszego artykułu.
Opony bieżnikowane – co to znaczy?
Co to znaczy, że opony są bieżnikowane? Otóż oznacza to, iż są poddawane odnawianiu. Podczas bieżnikowania na zużytą warstwę koła nałożony zostaje nowy bieżnik. Dzięki temu procesowi opona staje się znacznie bardziej wytrzymała, a jej właściwości jezdne są przywrócone. Ponadto, jeśli koło jest nadmiernie zużyte, to specjaliści pogłębiają jego bieżnik w celu poprawy parametrów opony.
Opony bieżnikowane przed regeneracją są rzetelnie sprawdzane za pomocą prób ciśnieniowych. Fachowcy poszukują uszkodzeń, które mogłyby zdyskwalifikować oponę do dalszego użytkowania. Jeśli specjaliści nie znajdą żadnych poważnych usterek, to następnie koło jest odpowiednio przygotowywane do regeneracji.
Bieżnikowanie opon – na czym polega ten proces?
Na początku procesu bieżnikowania koła są dokładnie szorstkowane. W tym etapie z opon zerwany zostaje stary bieżnik i część boku opony. Następnie fachowcy wykonują gruntowanie koła. Najważniejszym etapem jest jednak odlanie nowego bieżnika, które wykonuje się jedną z dwóch metod – przy pomocy wulkanizacji na gorąco lub zimno. Pierwsza technika polega na założeniu nowej warstwy bieżnika pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze. Natomiast druga metoda polega na doklejeniu bieżnika na zewnętrzną warstwę opony. Na końcu fachowcy przeprowadzają dokładne testy bieżnikowanych opon w celu upewnienia się, iż nadają się one do użytkowania.
Opony bieżnikowane – wady i zalety
Gdy już wiesz, co to są opony bieżnikowane, to zapewne zastanawiasz się, jakie są wady i zalety tego rozwiązania. Otóż największym plusem bieżnikowania jest ekonomia. Koła poddane bieżnikowaniu są znacznie tańsze od nowych opon sprowadzanych od producenta. Ponadto wybierając koła bieżnikowane, można liczyć się z mniejszymi kosztami eksploatacji, ponieważ zazwyczaj mogą one kilkukrotnie zostać poddane regeneracji. Dodatkowo inwestując w opony bieżnikowane, wspierasz ekologię. Proces regeneracji kół znacznie mniej obciąża środowisko naturalne niż wyprodukowanie nowych opon.
Jednak bieżnikowanie ma również swoje wady. Otóż opony bieżnikowane najczęściej są mniej trwałe niż nowe koła zakupione od zaufanego producenta. Ponadto modele bieżnikowane zwykle mają nieco gorsze właściwości od nowych opon – zazwyczaj cechują się one wyższą głośnością i zdarza się, że obniżają nieco komfort jazdy i kierowania.
Opony bieżnikowane – jak je rozpoznać?
Opony bieżnikowane można z łatwością rozpoznać, gdyż są oznaczane symbolem „Regroovable”, co w tłumaczeniu na polski znaczy “z odzysku”. Symbol ten umieszczany jest na wszystkich rodzajach kół bieżnikowanych – zarówno na letnich, jak i zimowych czy wielosezonowych.
Przeczytaj więcej informacji o samochodach:
Jak zarejestrować auto jako zabytkowe?