Wybór pomiędzy pojazdem z silnikiem Diesla a benzynowym to nie lada wyzwanie, przed którym stajemy, gdy planujemy inwestycję. Obydwie opcje mają swoje zalety oraz wady, a decyzja ostateczna uzależniona jest od wielu czynników.
W przygotowanym przez nas wpisie przyjrzeliśmy się bliżej aspektowi, czym się różni benzyna od Diesla, jakie są ich mocne i słabe strony, a także który napęd sprawdzi się najlepiej.
Czym się różni Diesel od benzyny?
Kluczowa różnica pomiędzy jednostką napędową Diesla a benzynową dotyczy sposobu spalania paliwa. Silnik wysokoprężny wykorzystuje zapłon samoczynny, czyli sprężanie powietrza i wtrysk oleju napędowego, co prowadzi do zapłonu. Diesel cechuje się wyższą efektywnością energetyczną, tym samym zużywając mniej paliwa.
Silnik benzynowy działa na zasadzie zapłonu iskrowego. Oznacza to, iż dochodzi do mieszania się paliwa z powietrzem. Natomiast zapłon następuje dzięki świecy zapłonowej. Tego typu jednostka napędowa jest zazwyczaj bardziej dynamiczna przy wysokich obrotach.
Diesel – zalety i wady
Wśród zalet Diesla możemy wymienić niższe spalanie. W związku z tym jest on bardziej ekonomiczny na dłuższych trasach. Co więcej, radzi sobie lepiej z ciężkimi ładunkami oraz znakomicie sprawdza się na autostradach. Niezaprzeczalnym atutem tego typu napędu, jest jego wytrzymałość, przekładająca się na dłuższą żywotność.
Diesel ma wady wiążące się z koniecznością zainwestowania większej sumy pieniędzy w samochód, a następnie w jego serwisowanie. Wybierając pojazd z silnikiem wysokoprężnym możemy również napotkać potencjalne problemy z filtrem DPF, który podczas krótkich tras niejednokrotnie się zapycha.
Benzyna – zalety i wady
Zastanawiając się nad pytaniem, Diesel czy benzyna, należy uwzględnić wady oraz zalety każdej z opcji. W poprzedniej części artykułu zamieściliśmy mocne i słabe strony pierwszego z wymienionych silników, zatem poniżej skupimy się na benzynie. Do zalet aut z tą jednostką napędową musimy zaliczyć ich niższą cenę oraz dynamiczność.
Benzyna charakteryzuje się lepszym przyspieszeniem na wysokich obrotach, co może przekładać się na zadowolenie z jazdy. W wyniku prostej konstrukcji tego typu jednostki napędowe wiążą się z niższymi kosztami serwisowania. To z kolei pozwala nam na większą oszczędność pieniędzy.
Silniki benzynowe posiadają również wady, wśród których powinniśmy wspomnieć o zużyciu większej ilości paliwa w porównaniu do Diesla, krótszej żywotności jednostki napędowej czy mniejszej wydajności przy ciężkich obciążeniach.
Diesel a benzyna – na co warto postawić?
Jeśli nadal odpowiedź na pytanie, co lepsze – Diesel czy benzyna – nie jest klarowna, to warto zastanowić się nad swoimi potrzebami oraz oczekiwaniami. Pierwszy wariant lepiej sprawdzi się, gdy na co dzień pokonujemy dłuższe dystanse, często poruszamy się po autostradach oraz zależy nam na niższym spalaniu.
Natomiast, jeśli poruszamy się głównie po mieście i wolimy dynamiczną jazdę na krótkich trasach, silnik benzynowy okaże się lepszym wyborem. To też korzystniejsza opcja dla każdego, kto nie chce inwestować więcej pieniędzy w samochód z jednostką Diesla.
Benzyna czy Diesel – co lepiej przyspiesza?
Mając świadomość, co lepiej przyspiesza – Diesel czy benzyna – możemy podjąć najkorzystniejszą dla nas decyzję, dostosowaną do indywidualnych wymagań. Pierwszy z wymienionych oferuje lepsze przyspieszenie na niskich obrotach. Z kolei benzyna charakteryzuje się większą dynamiką przy wyższych wartościach.
O czym pamiętać przy zakupie pojazdu?
Gdy planujemy kupić samochód z drugiej ręki, prócz wyboru pomiędzy rodzajem silnika powinniśmy także mieć wzgląd na jego stan techniczny, historię wypadków oraz szereg ważnych kwestii. Dlatego dobrym pomysłem będzie skorzystanie z usług ekspertów z Autotesto, którzy dokładnie sprawdzą pojazd, co pozwoli nam zaoszczędzić pieniądze i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
Aby uniknąć kosztów związanych z zakupem pojazdu od nieodpowiedniego sprzedawcy, warto powierzyć jego sprawdzenie ekspertom doskonale znającym rynek, a także dysponującym bogatą wiedzą oraz specjalistycznym sprzętem.
Zobacz także inne nasze porady samochodowe:
Uszkodzony alternator – jak rozpoznać objawy i ile kosztuje naprawa lub wymiana?
10 kroków, by kupić dobre, używane auto