Posiadanie haka w samochodzie osobowym ma bardzo wiele zalet. Przede wszystkim umożliwia on holowanie przyczepki, a więc przewożenie większych i cięższych ładunków. Możesz też w ten sposób przewieźć na przykład węgiel w workach, a nawet luzem, co trudno byłoby wyobrazić sobie w bagażniku bądź na tylnych siedzeniach auta. W poniższym poradniku podpowiadamy, jaki hak holowniczy wybrać. Obecnie możesz bowiem wykorzystać go również do innych zastosowań. Oprócz holowania przyczepek najczęściej wykorzystuje się go do przewozu rowerów na specjalnym bagażniku bądź do podczepiania specjalnego kufra, który znacznie powiększa przestrzeń bagażową auta.
Hak w samochodzie – przepisy
Zacznijmy od kwestii najważniejszej, czyli przepisów kodeksu drogowego, związanych z posiadaniem w aucie haka oraz holowaniem przyczep. Przede wszystkim hak musi posiadać homologację, by pojazd w niego wyposażony mógł legalnie jeździć po drodze. Potrzebna będzie nie tylko tabliczka znamionowa na samym stelażu, ale również odpis ze świadectwa homologacji, który otrzymamy przy kupnie. To jednak nie wszystkie rygory, które należy spełnić, jeżeli chcesz mieć hak w samochodzie. Rejestracja to kolejny etap, który musisz przejść, by posiadany hak “zalegalizować”. Najpierw powinieneś więc udać się na stację kontroli pojazdów, gdzie pracownik sprawdzi poprawność montażu i podłączenia wiązki elektrycznej. Następnie, z pozytywnym zaświadczeniem z SKP, udajesz się do wydziału komunikacji Twojego urzędu miejskiego lub starostwa powiatowego. Tam, po przedstawieniu dokumentów i złożeniu odpowiedniego wniosku oraz wniesieniu opłaty, hak zostanie “wbity w dowód rejestracyjny”. Ten wpis sprawi, że pozytywnie przejdziesz każdy przegląd techniczny oraz każdą kontrolę policji drogowej.
Jak zamontować hak w aucie?
Montaż haka może odbyć się w profesjonalnym warsztacie, ale nie ma żadnych przeciwwskazań, byś zrobił to samodzielnie. Trzeba jednak wiedzieć, że jest to bardzo odpowiedzialne zadanie i musisz dołożyć szczególnej staranności, inaczej ryzykujesz, że hak odpadnie i podpięta do niego przyczepka wyjedzie na sąsiedni pas ruchu, gdzie dojdzie do zderzenia czołowego. Jeśli zastanawiasz się, ile kosztuje montaż haka w samochodzie, to zazwyczaj serwisy życzą sobie od 100 do 300 złotych, zależnie od stopnia skomplikowania montażu w danym pojeździe, a także rejonu Polski i miejscowości, w której mieszkasz. Zakładanie haka wymaga wywiercenia otworów w tylnych podłużnicach i przymocowania do nich stelaża. Konieczne jest też poprawne podłączenie wiązki elektrycznej do świateł zewnętrznych przyczepy. Nowoczesne auta wymagają, by stosowany był do tego celu specjalny, odrębny moduł. W takiej sytuacji cena montażu będzie wyższa, ponieważ oprócz robocizny dojdzie też koszt dodatkowych części.
Jaki hak holowniczy wybrać?
Wybierając hak, powinieneś przede wszystkim kierować się tym, czy posiada on wymaganą w Polsce homologację. Jeżeli tak jest, nie musisz już martwić się jego wytrzymałością, ponieważ określają ją normy homologacyjne. Jeżeli jednak chcesz używać bagażnika rowerowego na hak, bądź kufra powiększającego powierzchnię bagażową, warto wybrać wersję, która nieco bardziej wystaje poza obrys samochodu. Dzięki temu fragmenty ramy bagażnika bądź kufra nie będą uderzać o tylny zderzak pojazdu. Zasadą jest, że każdy nowo montowany hak powinien mieć możliwość demontażu zaczepu kulowego. Wynika to z przepisów drogowych stosowanych między innymi na zachodzie UE. Hak w samochodzie w Niemczech może być obecny tylko wtedy, gdy w danym momencie holujesz przyczepkę. Jadąc luzem, należy go zdemontować, inaczej narazisz się na wysoki mandat. Aby to zrobić, wystarczy, że pociągniesz odpowiednią dźwignię u dołu i już możesz wysunąć zaczep kulowy. Posiadając starszą wersję należy spojrzeć do instrukcji obsługi, gdzie będzie opisane, jak zdemontować hak. Zazwyczaj konieczne jest do tego odkręcenie dwóch śrub na klucz 19 mm, który w takiej sytuacji zawsze warto mieć przy sobie w samochodzie.