Samochody są niezwykle praktyczne – pozwalają nam błyskawicznie przemieszczać się między lokacjami bez potrzeby oczekiwania na przyjazd komunikacji miejskiej czy dalekobieżnej. Do tego są również bardzo komfortowe. Ze względu na swoją konstrukcję każdy pasażer musi mieć miejsce siedzące – w przeciwieństwie do innych środków transportu. Oprócz tego każdy ma sporo przestrzeni dla siebie, a co najważniejsze, mamy możliwość kontrolowania temperatury panującej wewnątrz pojazdu.
Ile razy zdarzyło nam się przecież jechać w upalny dzień zatłoczonym autobusem, w którym okna były pozamykane, a klimatyzacja nie działała? No właśnie, taka podróż to istny koszmar. Samochody posiadają własne systemy klimatyzacji, którymi możemy sterować wedle uznania. Trzeba jednak pamiętać o tym, że tego typu urządzenia chłodzące należy uzupełniać. Jak napełnić klimatyzację samochodową i z jakiego powodu należy to robić?
Jak uzupełnić klimatyzację w samochodzie?
Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie, jak napełnić klimatyzację w samochodzie, należy najpierw zaznaczyć istotną kwestię, a mianowicie – ubywanie czynnika chłodzącego z układu. Każdego roku, na skutek standardowej eksploatacji systemu klimatyzacji, poziom czynnika roboczego spada o około 10-15%. Jest to proces całkowicie naturalny, dlatego nie należy się tego obawiać. Niektórzy ludzie mylnie biorą te statystyki za wyciek, a następnie przepłacają u mechaników, którzy sprawdzają i “naprawiają” takie problemy.
Wiele osób zastanawia się, jak samemu napełnić klimatyzację w samochodzie i czy takie działanie jest w ogóle możliwe oraz bezpieczne. W sieci można bowiem kupić specjalne zestawy do uzupełniania czynnika chłodzącego w układach klimatyzacji samochodowej. Słowo-klucz stanowi tutaj “uzupełnienie” – jest to rozwiązanie bardzo doraźne i tymczasowe, które nie zastąpi wizyty w profesjonalnym serwisie czy usługi z wykorzystaniem odpowiednich urządzeń. Samodzielne działanie pomoże na chwilę, ale długotrwałe stosowanie tego rozwiązania może doprowadzić do pojawienia się uszkodzeń w układzie klimatyzacji, a jego naprawa będzie znacznie droższa niż napełnianie.
Poprawnie wykonany przez profesjonalistę proces napełniania klimatyzacji zaczyna się od wypompowania zawartości układu klimatyzacji do specjalnego zbiornika, w którym dojdzie do rozdzielenia na czynnik chłodzący oraz olej. Oprócz tego sam czynnik jest również poddawany odwodnieniu. Układ w samochodzie jest z kolei osuszany i po kolei sprawdzana jest sprawność i szczelność wszystkich jego elementów. Po takiej weryfikacji wypompowany wcześniej czynnik chłodzący jest wpuszczany ponownie do układu, a w razie potrzeby i za zgodą klienta – uzupełniany o brakującą ilość.
W tym miejscu należy również zaznaczyć, że o ile przegląd klimatyzacji uwzględnia zazwyczaj w cenie wszystkie prace, to bardzo często kwotę jednostkową za 1 g czynnika chłodzącego podaje się osobno i nie jest wliczona w tę usługę. Napełniając klimatyzację od zera, należy więc przygotować się na bardzo duże wydatki, gdyż koszt, który należy ponieść za 1 g czynnika, jest niemal taki sam, jak kwota za 1 g srebra wysokiej próby w skupach tego metalu.
Na co zwrócić uwagę podczas napełniania klimatyzacji w aucie?
Przed oddaniem samochodu do serwisu na przegląd klimatyzacji należy upewnić się, ile kosztuje taka usługa i ile serwis życzy sobie za 1 g czynnika. Mając pewność, że układ działa, trzeba też uważnie przyjrzeć się fakturze. Jeżeli mechanik doliczy nam jakąkolwiek kwotę za uzupełnienie lub, co gorsza – napełnienie całkowite klimatyzacji, a my nie wyrażaliśmy na to zgody, jasne jest, że próbuje nas oszukać. Nie należy wtedy zgadzać się na podaną kwotę, a poinformować odpowiednie służby o nielegalnych praktykach.
Chcąc uniknąć podobnych sytuacji podczas wyboru serwisu klimatyzacji, należy kierować się zdrowym rozsądkiem i sprawdzać opinie na temat danych lokalizacji. Jeżeli mamy zaprzyjaźnionego mechanika, u którego realizujemy regularny serwis, warto dopytać, czy nie zajmuje się także naprawą oraz napełnianiem klimatyzacji. W ten sposób unikniemy potencjalnych problemów.