Układ hamulcowy każdemu z nas kojarzy się na ogół z klockami i tarczami hamulcowymi, ewentualnie ze szczękami i bębnami. Czasami myślimy o zaciskach, które nie mogą cofać klocków, gdyż się zapiekły, co jest powodem wyciekania płynu. Jednak najważniejszą częścią układu hamulcowego jest właśnie owy płyn hamulcowy, którego świeżość i sprawność ma ogromny wpływ na właściwe działanie układu hamulcowego.
Poszczególne elementy układu hamulcowego, łącznie z płynem możesz kupić online na stronie iParts.pl.
Jak sprawdzić poziom płynu hamulcowego?
Pierwszą oznakę zużycia płynu hamulcowego będzie stanowić miękki pedał hamulca. Nie musi to jednak oznaczać zapowietrzenia całego układu. Pomimo tego, iż hamulce działają teoretycznie dobrze, to w podbramkowych sytuacjach, kiedy pedał trzeba będzie wcisnąć do końca, a ABS będzie robił wszystko co się da, na jaw wyjdzie zaniedbanie poziomu płynu hamulcowego. Pedał będzie łatwo wpadał w podłogę, będzie miękki, a sam hamulec nieskuteczny.
Być może zabrzmi to nieco dziwnie, niemniej tak naprawdę płyn hamulcowy jest suchy. Jest to środek higroskopijny, inaczej chłonący wodę, jednakże zanim opuści opakowanie, nie ma w nim wody. Dlatego jego odporność na wrzenie sięga nawet kilkuset stopni Celsjusza, a to bardzo ważne, bowiem przy wielokrotnym, albo długotrwałym hamowaniu mocno się rozgrzewa. Dopóty nie zacznie wrzeć, będzie spełniał swoje zadanie. Niestety im więcej pojawi się w nim wilgoci, tym będzie robił to coraz gorzej, gdyż temperatura wrzenia spadnie.
Okres jesienny i zimowy na ogół kojarzony jest z wilgocią i w takich właśnie warunkach płyn hamulcowy szybko traci właściwości. Zatem warto sprawdzić jego kondycję jeszcze zanim nastąpi zima. Możemy zrobić to za pomocą usługi Autotesto.pl, która pomoże również w sprawdzeniu pozostałych płynów eksploatacyjnych, wyposażenia i wnętrza pojazdu przed jego zakupem.
Jak sprawdzić kondycję płynu hamulcowego?
Najłatwiejszym sposobem będzie pomiar poziomu wilgoci i temperatury wrzenia w płynie. Nie jest to trudna czynność, niemniej wymagać będzie specjalistycznego przyrządu, którego przeznaczeniem jest badanie płynu. Proste elektroniczne mierniki pokażą nam pozytywny albo negatywny wynik – taka informacja wystarczy do określenia żywotności płynu. Warto mieć na uwadze, że już 3-5 procentowa zawartość wody w płynie może zaburzyć jego funkcje podczas awaryjnego hamowania.
Co ile wymiana płynu hamulcowego?
Najważniejsza zasada mówi, iż płyn trzeba wymieniać, kiedy zawartość wody wynosić będzie od 1% i wyżej. Dobrze będzie trzymać się zaleceń producenta, które mogą zastrzec wymianę płynu hamulcowego co 30-60 tysięcy kilometrów. Przebieg 30 tysięcy kilometrów albo okres dwóch lat to idealny standard, którego trzeba przestrzegać. Nie zawsze konieczna będzie wymiana, ale także w razie potrzeby dolewanie płynu hamulcowego. Wystarczy regularnie kontrolować jego poziom. Chociaż systemy diagnostyczne mogą nas z tego wyręczyć, to sprawdzenie organoleptyczne będzie nie tylko pewniejsze, ale pozwoli także zawczasu zareagować. Poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku winien sięgać nieznacznie poniżej kreski z oznaczeniem MAX albo maksimum.