Technika prowadzenia pojazdu jest niezwykle ważna. To właśnie ona decyduje o tym, czy komfort jazdy utrzymuje się na wysokim poziomie, czy może pozostawia wiele do życzenia.
Nawet drobny, pozornie nieistotny problem może przyczynić się do pogorszenia satysfakcji w trakcie poruszania się autem, co w dalszej kolejności prowadzi do dużego zniechęcenia. Nie jest to jednak jedyny negatywny aspekt, z jakim trzeba się mierzyć.
Nie wiedząc, jak zmieniać biegi w samochodzie, żeby nie szarpało, można również bardzo szybko doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Zapoznaj się z informacjami dostępnymi w tym artykule, aby uniknąć kosztownej wymiany.
Jak zmieniać biegi, żeby nie szarpało – wiedza mniej powszechna
Wydaje się, że wszystkie aspekty dotyczące odpowiedzialnego prowadzenia samochodu są poruszane podczas odbywania kursu przygotowującego do egzaminu państwowego na prawo jazdy. Odpowiedź brzmi: tak i nie. Wiele zależy od tego, z jaką szkołą oraz jakim instruktorem mamy do czynienia. Odpowiedzialny specjalista będzie się starał wykorzystać dostępne godziny do maksimum, przekazując kursantowi możliwie jak najwięcej informacji.
Bardzo ważne jest to, aby przygotować go nie tylko do samego egzaminu wieńczącego cały kurs, ale również do codziennej jazdy na drogach. Kwestia tego, jak zmieniać biegi, aby nie szarpało, także powinna zostać poruszona na jazdach, nawet jeśli kursant nie ma z tym wyraźnego problemu. W ten sposób instruktor będzie kształtować dobre nawyki u przyszłego kierowcy, które ten – z dużą dozą prawdopodobieństwa – będzie w praktyce wykorzystywał również w trakcie samodzielnego poruszania się samochodem.
Niestety to, co powinno być absolutnym standardem w szkoleniu kursantów, nie zawsze ma przełożenie na rzeczywistość. Mniej uważny instruktor nie będzie sobie zawracał głowy takim problemem, chcąc możliwie jak najszybciej doprowadzić do zdania egzaminu państwowego. Jeśli to znajomy scenariusz, musisz na własną rękę dowiedzieć się, jak zmieniać biegi, żeby nie szarpało.
Jak zmieniać biegi w samochodzie, żeby nie szarpało?
Zarówno początkujący kierowcy, jak i ci bardziej doświadczeni za kółkiem lubią pozyskiwać wiedzę w szybki sposób. Rzeczywiście, w prowadzeniu samochodu nie ma miejsca na wymyślne zagadnienia teoretyczne, gdy liczy się przede wszystkim technika. Do spraw czysto technicznych zdecydowanie należy to, jak zmieniać biegi, aby nie szarpało. Warto więc trzymać się pewnych prostych wskazówek.
Pierwszą kwestią, na jaką należy zwrócić uwagę, gdy masz problem z nadmiernymi szarpnięciami, jest ułożenie dłoni na drążku skrzyni. Ma to pośredni wpływ na fakt, czy pojawiają się nieprzyjemne zgrzytnięcia. Im lepsza technika zmiany pozycji gałki, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że coś zadzieje się podczas zmiany biegów.
Przy manewrowaniu dobrze jest zwrócić uwagę na zmianę położenia dłoni na gałce między drugim a trzecim biegiem. Na dwójce dłoń obejmuje gałkę, natomiast przy przejściu na trójkę jest ona bardziej wyprostowana i skierowana do przodu. W ten sposób dźwignię należy tylko płynnie popchnąć, a wtedy ruch dzieje się praktycznie bez wysiłku
Złote sprzęgło – jak zmieniać biegi, aby nie szarpało
Samo ułożenie ręki podczas zmiany biegów nie wystarczy do wyzbycia się niepotrzebnych szarpnięć. Zazwyczaj głównym problemem u kierowców jest operowanie sprzęgłem w skokowy sposób. Powiedzmy sobie szczerze – „chodząca nóżka” może się sprawdzić na parkiecie, ale nie w samochodzie. Operowanie sprzęgłem i gazem ma być płynne – nie ma tu miejsca na nerwowe, gwałtowne ruchy. W przeciwnym razie szarpnięcia są wręcz pewne.
Jak zmieniać biegi w dieslu, żeby nie szarpało?
Posiadacze diesla często spotykają się z problemem szarpania podczas zmiany biegów, choć wydaje im się, że wszystko robią właściwie. Jednak w przypadku jednostek wolnossących zaleca się późną zmianę biegów. W aucie z silnikiem turbodoładowanym mamy do czynienia z zanikiem momentu obrotowego mniej więcej na poziomie 3000 obrotów. Optymalnie zatem jest utrzymywać obroty na wysokości ok. 3200 i zmienić bieg na wyższy.
Sprawdź inne wpisy o samochodzach
Jak poprawnie wykonać parkowanie równoległe? Co to jest i jak wygląda?