Nie jest żadną tajemnicą, że przejażdżka samochodem, a zwłaszcza w otoczeniu pięknych, zapierających dech w piersiach krajobrazach, jest czystą przyjemnością. Jednak mieszkańcy miast, gdzie jeździ wiele pojazdów, narażeni są na negatywne skutki użytkowania pojazdów. Mowa tutaj o produkowanych przez auta spalinach, które przyczyniają się do zmniejszania jakości powietrza.
Co ciekawe, mimo faktu, że nie jest to największe źródło smogu, Unia Europejska już na początku lat 90. wprowadziła normy emisji spalin, które na bieżąco są aktualizowane.
Normy emisji spalin Euro — czym są?
Wiele osób może zastanawiać się, czym są normy emisji spalin ustanowione przez Unię Europejską. Mimo, że dotyczą przede wszystkim producentów nowych pojazdów, to coraz więcej miast decyduje się na wprowadzenie tzw. czystych stref. Są to specjalne miejsca, do których nie mogą wjechać auta przekraczające konkretne europejskie normy emisji spalin. Czym jednak one są i jak najłatwiej je sprawdzić?
Unia Europejska opracowała normy emisji mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy na środowisko. Są to przepisy określające limity produkowania szkodliwych substancji przez auta z silnikami spalinowymi. Limity te różnią się w zależności od typu pojazdu – innymi normy emisji obowiązują dla samochodów osobowych, a inne dla ciężarówek i autobusów. Różnią się one również od typu silnika – w zależności od tego, czy jest to jednostka spalinowa, czy Diesel.
Jakie normy emisji spalin obowiązują właścicieli samochodów?
Pierwszy raz normy dotyczące emisji spalin z silników spalinowych zostały ustanowione przez Unię Europejską w 1992 roku. Wtedy też powstała pierwsza – Euro 1. Przez następne lata były na bieżąco aktualizowane, a ostatnia – Euro 6d – dotyczy pojazdów, które otrzymały pierwszą rejestrację na terenie Unii 1 września 2021 roku lub homologację 1 stycznia 2020 roku. Czego jednak konkretnie dotyczą normy emisji spalin i jak zmieniały się w następnych latach?
Normy emisji obliczane są na podstawie najczęściej występujących składników, które można znaleźć w spalinach samochodowych. Unia regularnie aktualizuje, w jakiej ilości dopuszczalna jest ich obecność.
Należy również pamiętać, że normy emisji spalin różnią się w zależności od tego, czy samochód posiada silnik benzynowy, czy też wysokoprężny (Diesel). Wprowadzenie w 1992 roku Euro 1 miało również szeroko idące konsekwencje dla producentów aut. Od tej pory musieli bowiem montować katalizatory, które ograniczały dostawanie się do atmosfery szkodliwych substancji pochodzących ze spalin silnikowych.
Europejskie normy emisji spalin – jakie substancje im podlegają?
Przede wszystkim normy obejmują substancje, które w największym stopniu przyczyniają się do powstawania smogu w mieście, a więc tlenek węgla CO, węglowodory HC, tlenki azotu NOx czy też cząstki stałe.
Pojazdy przekraczające dane wartości mogą nie zostać dopuszczone do ruchu lub też nie wjadą do zielonych stref w dużych miastach. Normy emisji spalin są więc bardzo istotne dla producentów nowych pojazdów, którzy chcą sprzedawać je na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej.
Jak sprawdzić normy Euro?
Wiele osób może zastanawiać się, jakie normy emisji spalin spełnia jego samochód. Wbrew pozorom istnieje bardzo prosty sposób, aby to sprawdzić. Jak? Takie informacje znaleźć można w dowodzie rejestracyjnym oraz w karcie pojazdu, czyli obowiązkowych dokumentach, które jest zobowiązany posiadać każdy właściciel pojazdu.
Informację o europejskiej normie emisji spalin można również znaleźć na takich dokumentach, jak wyciąg ze świadczenia homologacji pojazdu, odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji czy też zaświadczenie o zgodności CE. Co więcej, właściciel auta odnajdzie takie dane także w otworze drzwiowym znajdującym się przy fotelu kierowcy.
Poznanie tego, jakie normy emisji spalin spełnia samochód, jest niezwykle ważne. Dzięki temu kierowca może bowiem dowiedzieć się, czy jego auto może wjechać do strefy czystego transportu.
Sprawdź również inne wpisy związane ze spalinami samochodowymi
Spaliny – wyznacznik stanu naszego samochodu
Co spaliny mówią o samochodzie?
Utrata dowodu rejestracyjnego a nieprawidłowy poziom emisji spalin