Zdarza Ci się podróżować po górzystych terenach? Być może mieszkasz w południowych regionach Polski i jest to dla Ciebie codzienność. Istnieje wiele dróg, które nie są odśnieżane przez pługi, ani solone przez władze. Musisz wiedzieć, że łańcuchy przeciwpoślizgowe nie są wyłącznie kwestią samego bezpieczeństwa, ale również prawa. Na wielu górzystych drogach można spotkać znak nakazujący założenie łańcuchów na co najmniej dwóch kołach (w Polsce jest to C-18). W niektórych europejskich krajach policja przeprowadza kontrolę, aby sprawdzić, czy dany kierowca dostosował się do prawa. Ważne jest tu oczywiście jego bezpieczeństwo.
Zanim kupisz łańcuchy musisz wiedzieć, czy pasują one do kół Twojego samochodu. Zazwyczaj oczko łańcucha ma rozmiar 12mm, jednak w przypadku auta z niskim podwoziem może się okazać, że potrzebny będzie łańcuch z oczkami 9mm. Powinniśmy również sprawdzić, czy łańcuch, który chcemy kupić spełnia austriackie normy TÜV lub ÖNORM V5117.
Nie należy się zbytnio przejmować, ponieważ zarówno w internecie jak instrukcji pojazdu znajdziemy informacje na temat tego, jaki łańcuch najlepiej sprawdzi się w przypadku naszego samochodu. Źle dobrany łańcuch może uszkodzić auto!
Jak można się domyślać – za ceną łańcucha idzie także jakość – dobre produkty powinny być niklowo-chromowo-manganowe. Układają się w różnego rodzaju siatki na oponie. Najczęściej struktura przypomina romby, a im większe zagęszczenie owych rombów na oponie, tym większa skuteczność. Droższe modele oferują ułatwienia, jakimi są np. automatyczne napinacze. W przypadku tanich modeli spotkamy napinacze ręczne. Niektórzy producenci w trosce o komfort użytkowania stworzyli łańcuchy, które dzięki specjalnej belce pozwalają na montaż produktu na oponie w przeciągu kilkudziesięciu sekund.
Warto wiedzieć, że kupując łańcuch w „zwykłym” sklepie można zaopatrzyć się w produkt niskiej jakości, za który zapłacimy za dużo. Wysoką cenę można także spotkać na stacjach benzynowych, dlatego warto przed okresem zimowym kupić łańcuchy do swojego samochodu „na zapas”, jeżeli wiemy, że czeka nas wyprawa w góry. Zakup u pewnego dostawcy zagwarantuje odpowiednią jakość łańcucha.
Oczywiście, można natknąć się na alternatywy, które mogą kusić niską ceną lub łatwością montażu. Na przykład „łańcuchy” materiałowe, które można spotkać pod nazwą skarpet śniegowych. Dlaczego?
Wyglądają jak pokrowiec na oponę i nakłada się je niczym skarpetę. Są bardzo łatwe w montażu, natomiast niszczą się szybko i nie sprawdzą się dobrze, jeżeli podróżujesz dużo. Niektóre tego typu produkty mogą wyglądać bardziej jak siatka, niż pokrowiec. Są bardziej wytrzymałe i mają lepsze osiągi, ale trzeba wiedzieć, że idzie za tym wyższa cena, a nadal dużo mniejsza trwałość, niż w przypadku zwykłego łańcucha. Także nakładki na koła cieszą się popularnością. Nakłada się je w kilka sekund, a może jeszcze krócej. W feldze należy zamontować uprzednio odpowiedni uchwyt, co może wiązać się z wizytą u specjalisty.
Jak założyć łańcuch na koła?
W gruncie rzeczy nie jest to trudna sprawa i można w kilka minut uporać z założeniem podstawowych łańcuchów na opony. Jak to zrobić?
Po pierwsze należy położyć łańcuch płasko od wewnętrznej strony opony. Musi być ułożony w taki sposób, żebyś mógł przeciągnąć jego dwa końce na zewnętrzną stronę opony. Następnie podnieś je i przełóż na przód koła, a później połącz je ze sobą na bocznej ścianie opony, po czym przeciągnij łańcuch po kole tak, żeby znajdował się na bieżniku. Powinien okrywać całą oponę. Następnie połącz łańcuch i odpowiednio go dokręć, aby zapobiec ewentualnemu przemieszczaniu się łańcucha. Na koniec przejedź niewielką odległość samochodem, żeby koła mogły się obrócić, a łańcuch sam się ułoży, Sprawdzisz w ten sposób również, czy nie trzeba go mocniej dokręcić. W przypadku droższych modeli o bardziej przemyślanej konstrukcji pójdzie Ci na pewno sprawniej.
Producenci zazwyczaj dołączają również instrukcję obsługi, żeby proces nakładania przebiegł pomyślnie.