Leasing samochodu używanego – co trzeba wiedzieć?

Home » Fakty, mity, stereotypy » Leasing samochodu używanego – co trzeba wiedzieć?
Czas czytania artykułu: 3 minut

Na rynku znajdziemy wiele samochodów prosto z salonu, ale też tych używanych. Nie wszystkie z nich nadają się jednak do finansowania leasingowego, ponieważ muszą one spełniać odpowiednie kryteria. 

Umowa leasingowa a wiek samochodu

Wiele firm, które oferują leasing, stosują zasadę, że wiek sprzedawanego samochodu wynosi od 8 do 10 lat. Mogą się jednak zdarzyć wyjątki, np. w sytuacji, kiedy to wartość danego pojazdu jest bardzo wysoka – wtedy jego wiek może przekraczać 10 lat. Użytkowanie takiego auta na podstawie umowy trwa w tym przypadku zazwyczaj od 2 do 3 lat. Jednak często wymagany jest wtedy większy wkład własny. Podobna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do wieku samochodów ciężarowych oraz ciągników siodłowych. Starsze roczniki podlegają umowie tylko wtedy, gdy są to pojazdy specjalne, jak np. z hydraulicznym dźwigiem samochodowym. Natomiast w przypadku pożyczki leasingowej możemy finansować auta mające od 15 do 20 lat. 

Stan techniczny pojazdu 

Porozumienie obowiązuje tylko wtedy, kiedy pojazdy są sprawne technicznie. Dlatego jeśli będziemy chcieli sfinansować samochód, który jest po wypadku, to musi on zostać najpierw naprawiony i posiadać aktualne badanie techniczne. W przypadku leasingu coraz bardziej popularne stają się auta sprowadzane z USA, jednak większość leasingodawców oczekuje tego, aby taki pojazd został zarejestrowany w Polsce. 

Wybór leasingu w przypadku samochodu używanego – operacyjny czy finansowy?

Samochód używany możemy sfinansować za pomocą leasingu operacyjnego lub finansowego. Jednak w dużej mierze zależy to jednak od podatków oraz oczekiwań leasingobiorcy. Jaka jest zatem różnica między leasingiem operacyjnym a finansowym?

Przede wszystkim koszty początkowe w przypadku leasingu operacyjnego są znacznie niższe od tych w leasingu finansowym. Mamy tutaj do czynienia z wysokością kapitału własnego. Okres trwania umowy także różni się w zależności od wybranej formy – dla wersji operacyjnej jest on dłuższy niż 40% czasu trwania amortyzacji pojazdu, podczas gdy w drugiej opcji wynosi on powyżej 12 miesięcy. Podatek VAT jest też rozliczany w inny sposób. Może być zaliczony do rat leasingowych lub część odsetkowa rat i amortyzacja są objęte w kosztach – wtedy mamy do czynienia z leasingiem finansowym.

Czy z ceny na fakturze VAT marża da się zrobić cenę brutto z 23% VAT?

Teoretycznie tak, ale w praktyce nie jest to proste. Można jednak zakupić auto na kwotę, np. 60 tys. zł z VAT marża, a następnie sprzedać go za 60 tys. zł brutto z 23% VAT-em wliczonym w cenę. Aczkolwiek w tym przypadku należy uwzględnić tę zmianę przed urzędem skarbowym w razie jakiejkolwiek kontroli – to tak, jakby wartość auta nagle spadła z dnia na dzień o równowartość podatku VAT.

Co w przypadku, kiedy cena tego typu pojazdu może być niższa od ceny rynkowej? Nie jest to możliwe, ponieważ leasingodawca samodzielnie lub z rzeczoznawcą dokonuje wyceny używanego auta i kupuje je tylko wtedy, gdy cena zakupu jest równa wartości rynkowej. 

Leasingodawca może nie zgodzić się na takie rozwiązanie, ponieważ i tak będziemy musieli okazać fakturę. Chyba, że zarejestrujemy auto na siebie, aby mieć formalny dowód, który pozwoli nam wystąpić o możliwość korzystania z tego konkretnego pojazdu.

Zakup auta od osoby prywatnej przy zawarciu umowy kupna-sprzedaży 

Rzadko jakakolwiek firma leasingowa zgodzi się na zakup auta bez faktury. Kupując auto od osoby fizycznej, należy też zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC), który wynosi 2% wartości pojazdu. Trzeba więc liczyć się z tym, że leasingodawca doliczy taką opłatę do ostatecznej ceny. Od tej kwoty zostaną oczywiście naliczone odsetki.

Rejestracja i ubezpieczenie używanego samochodu 

Samochód rejestrowany jest przez leasingodawcę i najczęściej odbywa się to w miastach z istniejącym wydziałem komunikacji. W tym przypadku całość kosztuje od 320 do 400 zł netto. Niekiedy jej koszt zawarty jest w ramach zryczałtowanej opłaty rocznej, która stosowana jest zamiast tradycyjnej tabeli opłat. W przypadku, gdy chcemy posiadać indywidualne tablice rejestracyjne, musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami. 

administrator