MAP sensor – co to jest, objawy, usterki i jak go sprawdzić?

MAP Sensor
Home » Porady Autotesto » MAP sensor – co to jest, objawy, usterki i jak go sprawdzić?
Czas czytania artykułu: 2 minut

Współczesne samochody są naszpikowane wieloma technologiami, które wpływają na żywotność i bezpieczeństwo korzystania z danego pojazdu. Jednym z najważniejszych czujników na pokładzie auta jest MAP Sensor. Co to jest i na co może wskazywać? Dowiesz się, czytając dalej!

Co to jest MAP Sensor w samochodzie?

Tym mianem określa się czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze (skrótowiec MAP rozwija się na Manifold Absolute Pressure). Czujniki tego rodzaju są obecne w samochodach mniej więcej od przełomu XX i XXI wieku, skutecznie wypierając przestarzałe czujniki podciśnienia i nadciśnienia – starsze nie mogły mierzyć ciśnienia w kolektorze w sposób niezależny od ciśnienia atmosferycznego na zewnątrz.

Jeżeli mierniki wyczują pewne niezgodności, to automatyczne sterowanie układem wtryskowym może być zaburzone. MAP Sensor przekazuje dane do sterowania silnikiem i odpowiada za ilość dostarczanego wraz z powietrzem paliwa. Z tego powodu jest elementem samochodu często oskarżanym o nieprawidłowe działanie motoru, kiedy układ paliwowy i zapłonowy działają bezawaryjnie.

MAP Sensor może ulec usterce na przykład przez zanieczyszczenie powietrza w kolektorze, co wiąże się z nieszczelnością i przeciekami oleju. Problemy mogą pojawiać się także w samochodach o dużych przebiegach.

Jak sprawdzić MAP Sensor?

Najlepszą opcją jest przeprowadzenie diagnostyki z pomocą oscyloskopu i multimetru. Najpierw warto sprawdzić napięcie zasilania – odłączyć zapłon i wyciągnąć wtyczkę z czujnika. Następnie zmierzyć napięcie między zaciskiem zasilania i biegunem ujemnym akumulatora. Powinno wynosić 5V. Warto sprawdzić także połączenia ze sterownikiem silnika, co wymaga wyłączenia zapłonu, wyciągnięcia wtyczki z czujnika MAP i sterownika silnika.

Później powinno się mierzyć rezystancję między zaciskami owego czujnika, której właściwa wartość to mniej, niż jeden om. Potrzebne może być także zdemontowanie rury podciśnieniowej i przyłączenie pompy podciśnieniowej, następnie należy włączyć zapłon i doprowadzać różne ciśnienia w celu porównania z sygnałem referencyjnym.

Niestety, wykonanie czynności diagnostycznych często wiąże się także z koniecznością użycia skomplikowanych narzędzi, a także poświęcenia sporej ilości czasu. Z tego powodu nie jest łatwo znaleźć warsztat samochodowy, w którym mechanik podejmie się wykonania oględzin tej części.

Ludzie często zastanawiają się, co jest powodem nieprawidłowego działania motoru. Objawy usterki czujnika MAP Sensora są ściśle związane z jego działaniem, jednak profesjonalna diagnostyka może wynieść nawet kilkaset złotych. Tymczasem koszt zakupu tego czujnika to około 150 zł, a wymiana nie jest skomplikowana. Niemniej jednak owa wymiana jest swego rodzaju działaniem na ślepo, ponieważ problemy z silnikiem nadal mogą występować. Takie działanie jednak często przekonuje osoby, które nie chcą inwestować sporo w mocno zużyty już pojazd.

Przeczytaj o innych usterkach:

Wypadanie zapłonu na zimnym i ciepłym silniku – objawy i przyczyny

Problem z rozruchem silnika benzynowego – przyczyny i sposoby naprawy

administrator