Moglibyśmy zapytać losowych kierowców o to, czy znają prawidłową wartość ciśnienia powietrza, które powinno znaleźć się w ich oponach samochodowych. Nie jest to, jak się niektórym wydaje, wartość stała dla każdego pojazdu. Czasem może się ona znacznie różnić pomiędzy dwoma modelami, wydawać by się mogło, z tego samego segmentu pojazdów. Nierzadko różnice w ciśnieniu determinuje również stopień obciążenia samochodu, na co warto zwrócić uwagę, zwłaszcza gdy udajemy się w dalszą podróż, z dużym bagażem i kompletem pasażerów. Dobrze napompowane opony to jednak przede wszystkim wyznacznik bezpieczeństwa podczas jazdy, gdyż jest to element, który jako jedyny styka się podczas przejazdu z drogą. Oczywiście stan ogumienia oraz jego rodzaj są równie istotne, ale to już temat na inny wpis – dziś kompleksowo zajmiemy się ciśnieniem (zwłaszcza w perspektywie wzmożonego ruchu wakacyjnego, którego jesteśmy aktualnie świadkami).
Kwestia nawyków oraz wiedzy
Wielu kierowców – według statystyk jest to ok. 30% – zna wartość prawidłowego ciśnienia w oponach swojego samochodu jedynie w przybliżeniu. Nierzadko winę za taki stan ponosi fakt, iż nie wiedzą oni, gdzie szukać tychże wartości, a miejsc tych jest kilka i łatwo jest na nie trafić przypadkowo. Oczywiście najbardziej oczywistą lokalizacją jest tabela ciśnienia w oponach, która znajduje się w każdej instrukcji obsługi samochodu. Poza tym dane te umieszcza się na słupku bocznym auta, w schowku oraz w miejscu, gdzie regularnie wlewamy paliwo. Niewiedza dotycząca tego tematu może się również brać z faktu, że nie jesteśmy przyzwyczajeni do sprawdzania ciśnienia w oponach. Nawyk ten powinien sugerować nam jego weryfikację przynajmniej raz w miesiącu oraz przed każdą dłuższą podróżą, jednak niewielu z nas go posiada.
Kiedy ciśnienie jest właściwe to…
Może gdyby każdy kierowca zdawał sobie sprawę, jak istotne jest właściwe ciśnienie w ogumieniu jego samochodu oraz wiedział jakie z tego tytułu wynikają profity, to notowalibyśmy dziś większy odsetek osób świadomych i dbających o ten łatwy do skontrolowania parametr. Zdajemy sobie sprawę, że czasem można o tym zapomnieć lub nie wykonać kontroli z powodu braku czasu, ale najważniejsze jest, że ma się tego świadomość i stara się nadrobić niedopatrzenie. Tankujemy regularnie, a na każdej stacji paliw możemy skontrolować ciśnienie w oponach, więc to nie jest znowu takie duże wyrzeczenie wymagające poświęcenia masy czasu. Jeśli to zrobimy to możemy liczyć między innymi na:
– zwiększenie przyczepności pojazdu,
– zwiększenie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie drogi hamowania takiego ogumienia oraz zminimalizowanie ryzyka pęknięcia opony,
– podniesienie trwałości opon (poprzez kontrolę właściwego ciśnienia powietrza zmniejsza się zużycie bieżnika opon, które mogą zyskać nawet dodatkowy sezon w porównaniu do tych niekontrolowanych regularnie),
– koszty podróży i ekologię (dobrze napompowane opony posiadają minimalny opór toczenia a więc i generują mniejsze spalanie).
Niewłaściwe ciśnienie w oponach
Przyjmijmy jednak, że ciśnienie jest nieprawidłowe, a kierowca w dalszym ciągu nie kwapi się z jego kontrolą – czym może to grozić? Analogicznie do poprzedniego akapitu należało by wymienić zwiększenie zużycia paliwa, gorszą przyczepność, dłuższą drogę hamowania oraz szybsze zużywanie się ogumienia. Czy da się jednak poznać, że coś jest nie tak? Jakie są objawy niewłaściwego ciśnienia opon? Po pierwsze należy sprawdzić, czy ich bieżnik zużywa się równomiernie. Jeśli tak nie jest to mamy dwa warianty:
– ciśnienie jest za wysokie (większe zużycie bieżnika występuje na środku opony),
– ciśnienie jest za niskie (bieżnik jest wyraźnie bardziej starty na zewnętrznych krawędziach).