Ostatnia aktualizacja: 10 stycznia 2025  •  

Najczęstsze przyczyny awarii elektrycznego wspomagania kierownicy

Serduszko z dłoni na tle kierownicy
Home » Porady Autotesto » Najczęstsze przyczyny awarii elektrycznego wspomagania kierownicy
Czas czytania artykułu: 3 minut

Elektryczne wspomaganie kierownicy to przydatne rozwiązanie, dzięki któremu nie musimy wkładać wysiłku w prowadzenie pojazdu. Dzięki niemu zyskujemy większy komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Jednak jak każdy element, składający się na wyposażenie auta, omawiana przez nas część również może ulec awarii. W przygotowanym poniżej wpisie wymieniliśmy najczęstsze przyczyny usterki elektrycznego wspomagania kierownicy.

Jak działa elektryczne wspomaganie kierownicy?

Elektryczne wspomaganie kierownicy oferuje niezwykle precyzyjne działanie oraz zminimalizowanie obciążenia jednostki napędowej. W całym układzie niebagatelne znaczenie ma silnik elektryczny, wspomagający ruchy kierownicą, działając na podstawie czujników, które mierzą moment obrotowy oraz kąt skrętu.

Gdy kierownica zaczyna się obracać, uruchamia się silnik elektryczny, wytwarzając siłę pomocniczą, uzależnioną od prędkości skręcania kierownicy i od prędkości auta. Jej stopień oblicza się przy pomocy kilku czujników, do których możemy zaliczyć czujnik położenia wału korbowego, czujnik kąta skrętu kierownicy, czujnik prędkości obrotowej koła oraz czujnik momentu obrotowego kierownicy.

Elektryczne wspomaganie kierownicy – usterki

Do najczęstszych awarii układu wspomagania kierownicy możemy zaklasyfikować uszkodzenie czujników, co niejednokrotnie prowadzi do występowania błędów w działaniu systemu. Może pojawić się brak ruchu kierownicy bądź jej niewłaściwe działanie.

Usterki często są wynikiem defektu osłon przeciwpyłowych, w związku z czym woda, brud i inne nieczystości przedostają się do wnętrza przekładni. Wraz z upływem czasu wywołuje to korozję, a tym samym przedwczesne niszczenie pojazdu.

Za awarię elektrycznego wspomagania kierownicy może odpowiadać przenikanie wilgoci do wnętrza przekładni. Ciecz może spowodować zwarcie, usterkę napędu pasowego albo silnika elektrycznego, albo przepalenie sterownika przekładni.

Kolejnym powodem niesprawności elektrycznego wspomagania kierownicy są usterki związane ze zużyciem silnika elektrycznego. Intensywna eksploatacja samochodu może wpłynąć na osłabienie szczotek lub innych komponentów jednostki napędowej.

Jak unikać awarii elektrycznego wspomagania kierownicy?

Mimo iż nie jesteśmy w stanie zupełnie uniknąć awarii elektrycznego wspomagania kierownicy, to możemy zminimalizować szansę na jej wystąpienie. W związku z tym powinniśmy postawić na systematyczne przeglądy techniczne, w trakcie których specjalista dokładnie obejrzy pojazd i wykryje ewentualne problemy, zanim staną się poważniejsze.

Powinniśmy też zadbać o układ elektryczny, ponieważ sprawny akumulator oraz alternator są kluczowe dla odpowiedniej pracy EPS. Warto też zrezygnować ze zbyt gwałtownych manewrów przy niskich prędkościach, gdyż mogą prowadzić do szybszego zużycia poszczególnych elementów.

Jak uniknąć kosztów związanych z naprawami?

Uniknięcie problemów z szybką awarią elektrycznego wspomagana kierownicy po zakupie pojazdu używanego, jest możliwe dzięki skorzystaniu ze świadczonych przez nas usług. Zajmiemy się dokładnym sprawdzeniem stanu technicznego samochodu, aby jego zakup okazał się w pełni satysfakcjonujący.

Posiadamy wiedzę i doświadczenie, dzięki czemu cały proces przebiega sprawnie, a na koniec klient otrzymuje szczegółowy raport, który pomoże podjąć świadomą, rozsądną decyzję.

Najczęstsze przyczyny awarii elektrycznego wspomagania kierownicy – podsumowanie

Usterki elektrycznego wspomagania kierownicy mogą przyczynić się do pogorszenia komfortu jazdy, a nawet bezpieczeństwa podczas podróży. Wśród najczęstszych awarii możemy wymienić zużycie silnika elektrycznego, uszkodzenie czujników, przenikanie wilgoci do przekładni czy defekt osłon przeciwpyłowych.

Warto na bieżąco poddawać pojazd przeglądom technicznym, a przed zakupem powierzyć jego sprawdzenie ekspertom, którzy skontrolują stan techniczny. Dzięki temu unikniemy inwestycji w niesprawne auto, wybierając inny model – od uczciwego sprzedawcy.

Zobacz także inne nasze porady samochodowe:

10 kroków, by kupić dobre, używane auto

Uszkodzony alternator – jak rozpoznać objawy i ile kosztuje naprawa lub wymiana?

administrator