Stłuczka czy kolizja drogowa może przydarzyć się nawet najlepszemu kierowcy. W takim przypadku zachodzi konieczność naprawy pojazdu. Można ją wykonać na dwa sposoby – w wariancie bezgotówkowym oraz kosztorysowym. Co kryje się pod tymi określeniami? Wyjaśniamy poniżej.
Naprawa bezgotówkowa
Bezgotówkowa likwidacja szkody z OC sprawcy polega na tym, że właściciel nie bierze udziału w procesie naprawy. Wszystkie niezbędne formalności załatwiane są bowiem przez ubezpieczyciela we współpracy z warsztatem samochodowym. W sposób bezgotówkowy może być wykonana także renowacja auta z AC. W takim przypadku poszkodowany nie otrzymuje odszkodowania od ubezpieczyciela, bowiem wynagrodzenie za naprawę wypłacane jest bezpośrednio na rzecz warsztatu naprawczego. Jest to z całą pewnością rozwiązanie wygodne dla właściciela auta, bowiem nie musi on samodzielnie przeprowadzać praktycznie żadnych czynności związanych z likwidacją szkody. W związku z powyższym naprawa auta z OC bezgotówkowo wybierana jest najczęściej przez przedsiębiorców, a także właścicieli aut stosunkowo nowych, którym zależy, aby renowacja była wykonana z wykorzystaniem części oryginalnych. Warto wiedzieć, że w ramach bezgotówkowej naprawy można wynająć również pojazd zastępczy. Wówczas wynagrodzenie z tytułu najmu także wypłacane jest bezpośrednio na rzecz wynajmującego.
Naprawa kosztorysowa
Proces likwidacji szkody wygląda nieco inaczej w przypadku naprawy kosztorysowej, zwanej także gotówkową. Wówczas poszkodowany zgłasza powstanie awarii ubezpieczycielowi, który wysyła rzeczoznawcę samochodowego celem oceny uszkodzeń. Następnie ten wykonuje kosztorys naprawy pojazdu. Zdarza się także, że ubezpieczyciel może wycenić wartość szkody, a w konsekwencji wysokość kosztów niezbędnych do jej naprawienia, jedynie na podstawie przesłanej dokumentacji fotograficznej czy filmowej. W ramach wyceny ubezpieczyciel powinien ująć wszystkie koszty niezbędne do przywrócenia pojazdu do stanu poprzedniego, tj. zarówno części, które należy wymienić, jak również robociznę.
Zaletą likwidacji kosztorysowej jest z całą pewnością możliwość szybkiego uzyskania odszkodowania. Jeżeli bowiem zaakceptujesz kosztorys otrzymany przez ubezpieczyciela, to pieniądze z OC sprawcy bądź z wykupionej przez Ciebie polisy AC powinny być wypłacone dość sprawnie. Pozwoli Ci to samodzielnie zdecydować, kiedy oraz gdzie chcesz naprawić szkodę. Możesz skorzystać z usług zaprzyjaźnionego mechanika lub nawet wykonać naprawę samodzielnie, bowiem ubezpieczyciel nie będzie wymagał od Ciebie przedstawienia żadnych rachunków za naprawę. Co więcej, możesz wykorzystać części zamienne, dzięki czemu naprawa może być znacznie tańsza.
Kosztorys naprawy auta
Często zdarza się jednak, że właściciel pojazdu zostaje niemile zaskoczony, bowiem okazuje się, że kosztorys jest zaniżony, a za kwotę zaproponowaną przez ubezpieczyciela zwyczajnie nie da się naprawić pojazdu w żadnym warsztacie. W takim przypadku możesz rozpocząć negocjacje z zakładem ubezpieczeń – wskazać mu, jakie elementy powinny zostać Twoim zdaniem dodatkowo zakwalifikowane do naprawy lub jaka stawka za prace mechaniczne obowiązuje według znanych Ci informacji na rynku lokalnym.
Poszkodowany może jednak nie posiadać wystarczającej wiedzy w zakresie prac mechanicznych czy blacharsko-lakierniczych. Wówczas nie jest w stanie zweryfikować, czy otrzymana przez niego wycena uwzględnia wszystkie elementy niezbędne do naprawy. W takiej sytuacji warto skorzystać z opinii profesjonalnego rzeczoznawcy, który sprawdzi rzetelność kosztorysu przedstawionego przez ubezpieczyciela. Jeżeli chciałbyś sprawdzić, czy koszt naprawy został w Twoim przypadku określony prawidłowo – skontaktuj się z nami. Wykonamy wówczas specjalistyczne oględziny Twojego pojazdu, sprawdzimy, co należy naprawić i przedstawimy Ci pełny raport z podjętych przez nas działań. Wówczas będziesz miał podstawę, aby negocjować z ubezpieczycielem wysokość należnego Ci odszkodowania, bowiem wykonana ekspertyza dowiedzie, że wartość została niezasadnie zaniżona.