Podnoszenie standardów bezpieczeństwa na drodze jest priorytetowym zadaniem dla współczesnej technologii oraz koncernów motoryzacyjnych. Konsumenci mają co do nich coraz wyższe oczekiwania i coraz bardziej są skłonni inwestować w dodatkowe usprawnienia, nawet jeśli nie są one montowane w wersji standardowej. Tym oto sposobem powstają kolejne systemy, a sieć elektronicznych połączeń i czujników oplata cały pojazd. Chronimy się z każdej strony, gdyż nie jesteśmy w stanie przewidzieć, skąd nadejdzie zagrożenie podczas podróży. Wśród tych usprawnień są między innymi LDW, BSW i ACC – czym jednak są i jaką funkcję pełnią we współczesnej motoryzacji?
Co potrafi współczesny samochód?
Kupując nowe auto, bardzo często nie zastanawiamy się nad tym, jak wiele udogodnień skrywa jego elektronika, w porównaniu do modeli sprzed ok. dekady. Współczesny samochód jest już nie tylko środkiem transportu opartym na mechanicznych układach, ale również uważnym obserwatorem, informatorem i wsparciem dla osoby kierującej. Co potrafi? Do najczęściej spotykanych systemów zalicza się w tym przypadku:
– rozpoznawanie znaków drogowych,
– informowanie o przekroczeniu dozwolonej prędkości,
– wspomaganie hamowania i zapobieganie utracie przyczepności,
– czujniki ułatwiające parkowanie (np. podczas cofania),
– przypomnienie o zapięciu pasów bezpieczeństwa.
Na szczęście nadal umiejętności kierowcy i jego dojrzałość są istotnymi elementami podczas jazdy samochodem. Możliwe jednak, że to tylko kwestia czasu nim znaczenie kierowcy zacznie coraz bardziej maleć, a za komfort i bezpieczeństwo podróży będzie odpowiadała już tylko maszyna sterowana sztuczną inteligencją.
BSW
Skrót ten znany jest niewielu kierowcom, jednak system, który się za nim kryje, jest jednym z bardziej użytecznych we współczesnej motoryzacji. Jak można się łatwo domyślić, oznaczenie to reprezentuje angielską nazwę owej technologii. Mamy tu więc do czynienia z tzw. Blind Spot Warning, czyli przeprowadzaniem przez auto automatycznego monitorowania martwego pola kierowcy. Prowadząc pojazd, doskonale zdajemy sobie sprawę, że we wstecznych lusterkach możemy czasem nie zauważyć zbliżającego się pasem obok auta, dlatego warto kilkakrotnie sprawdzić, nim wykona się manewr wyprzedzania lub właśnie zmiany pasa ruchu. Podobnie jest w korkach – rowerzyści i motocykliści wydają się wyrastać spod ziemi, nie mówiąc już o pojawiających się nagle za naszym autem pieszych. BSW ma wyłapać obecność każdego z nich i zasygnalizować ją kierowcy (standaryzacja systemu niewątpliwie może pomóc w uniknięciu wielu groźnych sytuacji lub przypadkowych kolizji na drodze).
LDW
A oto pomoc technologii motoryzacyjnej dla tych, którzy kierując pojazdem, lubią się czasem zamyślić, tracąc na chwilę z oczu tor jazdy, po którym się poruszają. To również system mający wyeliminować jak najwięcej przypadków, gdy nieodpowiedzialny kierowca zajmuje się podczas prowadzenia auta również obsługą swojego telefonu komórkowego lub któremu zdarzy się zasnąć za kierownicą. Jak to się wszystko łączy? Bardzo prosto, gdyż powyższe sytuacje doprowadzają zwykle do niekontrolowanej zmiany pasa ruchu lub przypadkowego opuszczenia go. Gdy osoba prowadząca zaśnie za kierownicą na zakręcie, to właśnie LDW (Lane Departure Warning) ma ją powiadomić jak najszybciej, że auto opuszcza dotychczasowy tor jazdy i przecina linie pasa ruchu. By to osiągnąć, system ten korzysta z kamery monitorującej, umieszczonej za lusterkiem wstecznym na przedniej szybie. Jego reakcja następuje oczywiście z wyprzedzeniem, a więc kierowca ma dość czasu, by skorygować tor jazdy i czasami uniknąć poważnego wypadku, zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu lub krajowych.
ACC
Prędkość jazdy ma bardzo często ogromny wpływ na to, że w sytuacji, gdy można by uniknąć kolizji, kierowca nie jest jednak w stanie tego zrobić. Uświadamianie społeczeństwa, że nawet 10 km/h więcej może wywołać sporą różnicę, wydaje się w wielu przypadkach całkowicie nie trafiać do wyobraźni głównych zainteresowanych. Jest jednak system ACC, który ma za zadanie kontrolować właśnie szybkość jazdy i tym samy zwiększyć szanse na uniknięcie kolizji podczas nagłej zmiany sytuacji na drodze. Jak to działa? Adaptive Cruise Control posiada kontrolę nad prędkością i jednocześnie wyposażony jest w czujniki monitorujące odległość od pojazdu znajdującego się przed nim. Prowadzi to do tego, że jeśli zbyt szybko zbliżamy się do innego samochodu, nasz pęd zostaje zredukowany do optymalnej wartości pozwalającej na utrzymanie właściwego odstępu. System ACC wspomagany jest również bardzo często przez AEBS (Active Emergency Braking System), odpowiedzialny za wspomaganie hamowania w nagłych sytuacjach lub nawet zanim kierowca w ogóle zdąży zareagować.