Niezależnie od tego skąd auto pochodzi i jakiej jest marki, zjeżdżając z taśmy produkcyjnej otrzymuje ono swój unikalny numer, na stałe przypisany do danego egzemplarza. Sprawdza się go na przeglądzie, sprawdza przy podpisywaniu umowy kupna lub podczas serwisowania – jednym słowem jest on niezbędny. Czy jednak pomoże on nam podjąć decyzję o tym, czy dany samochód używany jest godny uwagi? Tysiące pojazdów z drugiej ręki, które przeszły przez ręce podczas ekspertyz wykonywanych na zlecenie klientów Autotesto, okazały się być egzemplarzami niezgodnymi z ogłoszeniem. Żaden kierowca nie musi jednak dać się nabrać, gdyż chronią go przed tym stacje diagnostyczne, eksperci i rzeczoznawcy, a także właśnie nr VIN. Nie ma nic bardziej obiektywnego niż faktyczna historia pojazdu, gromadzona przez wszystkie lata jego istnienia. Poprzedni właściciele mogą więc twierdzić, że auto jest bezwypadkowe, ale prawdy dowiemy się właśnie z tego indywidualnego oznaczenia. Co jest więc nam udostępnione w ramach rozkodowania numeru VIN?
AUDI
W przypadku samochodów używanych tej marki mamy gwarancję, iż rozkodowanie numeru VIN odsłoni przed nami informacje na temat każdej naprawy przeprowadzonej przez dotychczasowych właścicieli – od momentu zjechania z taśmy montażowej – oraz przebiegu, jaki powinno mieć auto. Informacje te są dostępne od ręki i obejmują nawet serwis pogwarancyjny – wystarczy pojechać do autoryzowanego ASO marki z aktualnym właścicielem. Nasza uwaga: używane samochody z Francji i Włoch nierzadko mają tu niepełną historię.
BMW
Tutaj sytuacja wygląda bardzo podobnie jak w przypadku pojazdów Audi – nr VIN skrywa historię napraw oraz przebieg. Na terenie Polski najmniejszy problem będą mieli ci kupujący, którzy wybierają auta z krajowego salonu lub Niemiec. W innych przypadkach nie mamy pewności, czy dane będą kompletne i czy da się w ogóle je sprawdzić
CITROEN
W przypadku francuskiej „cytrynki” dowiemy się wyłącznie o naprawach wykonanych w ramach gwarancji (wszystko co po tym terminie, zostanie już słodką tajemnicą poprzedniego właściciela). Jeśli więc będzie to egzemplarz z deklarowanym serwisem ASO to przebieg i naprawy z pierwszych lat na pewno zostaną nam ujawnione.
FIAT i FORD
Tutaj mamy podobnie jak w przypadku Citroena – wyłącznie naprawy gwarancyjne. Co do przebiegu… cóż, producent nie zapisuje go, więc jeśli auto jeździ w kraju, to co najwyżej dowiemy się o stanie licznika po roku 2014. Jeśli chcemy dokładnie prześwietlić dany egzemplarz warto od razu udać się do ASO, które się nim zajmowało.
HONDA
Kompleksowe informacje, jakie udostępnia japoński producent, zadowolą niejednego kupującego. Po pierwsze notuje się tu naprawy i wymiany części zarówno na gwarancji, jak i po jej upływie. Po drugie przebieg jest tu także odnotowywany z dużą skrupulatnością. Jedyny mankament to ten, że by dowiedzieć się tego wszystkiego należy udać się do ASO, które dotychczas sprawowało piecze nad danym modelem Hondy.
MERCEDES
Sporym udogodnieniem jest decyzja o sprawdzeniu nr VIN egzemplarzy samochodów używanych ze stajni Mercedesa, gdyż producent ten wysyła takie informacje pocztą na adres klienta. Nie trzeba jechać zatem do ASO, za to musimy wypełnić jedynie wniosek na stronie www.mercedes-benz.pl/homologacje (informacje serwisowe tylko te o gwarancyjnych naprawach i wymianach części).
OPEL
Marka ta nie ma ogólnodostępnej bazy danych, więc konieczna będzie osobista wizyta w ASO. Niedogodność tą producent wynagradza nam jednak szczegółowymi informacjami serwisowymi i dotyczącymi stanu licznika – zarówno pochodzącymi z okresu, gdy auto było na gwarancji, jak i z czasu, gdy odwiedzało autoryzowaną stację już po tym czasie.
SKODA
Skoda nie ma centralnej bazy danych pochodzących z nr VIN. Aby dowiedzieć się coś na ten temat należy zatem udać się do autoryzowanego serwisu, który odwiedzało dotychczas używane auto tej marki. Dowiemy się wówczas wszystkiego o naprawach i przebiegu – niezależnie od tego, ile samochód ma lat i kiedy skończyła się jego gwarancja.
TOYOTA
Tutaj centralna baza danych istnieje i jest nad wyraz bogata, zatem nie tylko nie będziemy musieli odwiedzać osobiście ASO, ale i zdobędziemy wszelkie potrzebne informacje o przeszłości samochodu używanego tej marki. Co było naprawione, kiedy, jakie części i stan licznika? Wszystko to zapisane jest w nr VIN i obejmuje wszystkie wizyty w autoryzowanym serwisie (również po upływie gwarancji).
VOLKSWAGEN
Jeśli sprowadzać samochody z całej Europy to najlepiej te marki VW, gdyż jest to producent, który posiada na naszym rynku najbardziej kompletną i najszerszą bazę danych przypisanych do nr VIN. Jest ona dostępna zarówno zdalnie, jak i w ASO (przebieg, naprawy i kompletna historia, również pogwarancyjna).
PODSUMOWANIE
Jako eksperci wykonujący każdego dnia wiele ekspertyz pojazdów używanych dla naszych klientów, oferujemy również sprawdzenie i rozkodowanie informacji zawartych w kodzie VIN. Jeśli zamówią Państwo tę opcję, to wiedza jaką nam ona przyniesie zostanie oczywiście dołączona do raportów naszych ekspertów. Numer ten niewątpliwie może bardzo pomóc, ale sprawdzenie aktualnego stanu samochodu może być o wiele istotniejsze dla jego długiego życia i naszego bezpieczeństwa jako kierowców i pasażerów.