Objawy awarii zawieszenia – jak rozpoznać problem z zawieszeniem

Mężczyzna diagnozuje usterkę

Każdy pojazd mechaniczny składa się z wielu elementów, które mają kluczowe znaczenie dla jego poprawnego działania. Wśród nich wymienia się oczywiście silnik, układ kierowniczy, a także hamulce i zawieszenie.

W tym artykule skupimy się na tym ostatnim, a dokładniej – na jego uszkodzeniach oraz awariach. Co może je spowodować? Jakie są ich objawy? Co może stać się podczas jazdy samochodem z niesprawnym układem zawieszenia?

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z tym układem samochodu można znaleźć właśnie w tym wpisie, do którego lektury zapraszamy nie tylko kierowców, ale wszystkie zainteresowane osoby.

Awaria zawieszenia – objawy

Kiedy zaczynają występować problemy z zawieszeniem, objawy mogą przybrać różne formy. Jednym ze znaków, że doszło do uszkodzenia tego obszaru, jest pogorszenie właściwości jezdnych, a konkretniej zmniejszenie kontroli nad samochodem podczas obracania kierownicy. Jeżeli np. skręcając, samochód nie zachowuje się dokładnie tak, jak tego chcemy, a przykładowo zaczyna nas ściągać w jakimś kierunku, to znak, że mogło dojść do awarii zawieszenia.

Innym, a zarazem bardzo odczuwalnym i zauważalnym symptomem uszkodzenia zawieszenia jest zmniejszenie komfortu jazdy, a mianowicie gorsza amortyzacja nierówności bądź dziur występujących na drogach. Przejeżdżając po koleinach sprawny układ powinien skutecznie tłumić nierówności. Natomiast przy niesprawnym zawieszeniu całe auto będzie się trząść i kołysać.

Objawem uszkodzenia zawieszenia są niekiedy również hałasy dochodzące z okolic kół, przy których awaria występuje. Towarzyszyć temu może również niekontrolowane obniżenie samochodu, co z kolei skutkuje przycieraniem o drogę elementami podwozia.

Problemy z zawieszeniem – przyczyny

Przyczyn uszkodzenia zawieszenia można szukać w różnych miejscach. Najczęstszym z nich jest szybka i nieostrożna jazda po nierównych drogach, na których występują koleiny lub dziury. W takich przypadkach układ pracuje dużo intensywniej niż zwykle, w związku z czym zachodzi ryzyko wystąpienia przeciążeń. To z kolei może wywołać uszkodzenie.

Zawieszenie może ulec uszkodzeniom również w wyniku kolizji lub wypadku, niezależnie od prędkości czy siły uderzenia.

Uszkodzenia zawieszenia bywają też wynikiem zaniedbań. Wszystkie elementy tego układu ulegają zużyciu w wyniku eksploatacji – jest to jeden z najintensywniej pracujących obszarów każdego pojazdu. Warto regularnie przeprowadzać jego serwis, gdyż odpowiednia konserwacja i wymiana zużytych elementów na nowe z pewnością będzie kosztować mniej, niż wymiana całego zawieszenia po uszkodzeniu.

Skutki jazdy z niesprawnym zawieszeniem

Samochód z awarią zawieszenia nie nadaje się do poruszania się po drogach oraz w żadnym przypadku nie przejdzie badania technicznego. Stanowi zagrożenie nie tylko dla osoby, która nim kieruje (w takiej sytuacji nie ma nad nim pełnej kontroli), jak i dla innych uczestników ruchu.

Zmniejszony komfort jazdy (podrzucanie, brak amortyzacji nierówności) jest w tym przypadku najmniejszym kłopotem. Takie uszkodzenie może sprawić, że kierowca może całkowicie stracić panowanie nad pojazdem, co jest szczególnie niebezpieczne podczas jazdy w zakrętach i z większymi prędkościami.

Trzeba też brać pod uwagę, że w razie kontroli, jeśli taka usterka zostanie wychwycona przez policjantów, z pewnością zabronią oni dalszej jazdy, wystawią mandat, a w skrajnych przypadkach – zatrzymają dowód rejestracyjny samochodu.

Awaria tylnego zawieszenia a przedniego – podobieństwa i różnice

Awarie zawieszenia przedniego w pojazdach mechanicznych występują znacznie częściej niż tylnego. Ma to związek m.in. ze skomplikowaniem tego pierwszego układu, a także fakt, że w większości pojazdów przednia oś jest bardziej obciążona niż tylna, m.in. przez znajdujący się pod maską silnik i inne elementy.

Oprócz tego na przednie zawieszenie działają znacznie większe siły niż na tylne, chociażby podczas skręcania. To właśnie te czynniki różnią awarie układów z przodu od tych z tyłu – częstotliwość ich występowania oraz rodzaj usterki.

Zobacz także inne wpisy o samochodach

Uszkodzony silnik – 3 najdroższe naprawy

Półoś napędowa – objawy awarii i koszty naprawy

administrator