Amortyzatory są kluczowym elementem układu zawieszenia pojazdu, odpowiadając za komfort jazdy oraz bezpieczeństwo na drodze. Ich zadaniem jest tłumienie drgań powstających podczas pokonywania nierówności, co zapewnia stabilność samochodu i kontrolę nad nim.
Zużycie amortyzatorów jest procesem naturalnym, wynikającym z eksploatacji pojazdu. Jednak ignorowanie objawów ich niesprawności może prowadzić do poważnych konsekwencji. Nie tylko pogarsza się komfort jazdy, ale przede wszystkim rośnie ryzyko wypadku spowodowanego utratą przyczepności czy wydłużeniem drogi hamowania.
Warto znać symptomy wskazujące na zużycie amortyzatorów oraz wiedzieć, kiedy należy podjąć działania naprawcze.
Kiedy problemem jest zużyty amortyzator? Objawy
Amortyzatory ulegają stopniowemu zużyciu w trakcie normalnego użytkowania pojazdu. Ich żywotność zależy od wielu czynników, takich jak styl jazdy kierowcy, stan dróg, po których się porusza czy też jakość samych podzespołów.
Zazwyczaj producenci zalecają kontrolę stanu amortyzatorów co 20 000 – 30 000 kilometrów, jednak nie jest to regułą. Intensywna eksploatacja, częsta jazda po nierównych nawierzchniach czy przeciążanie pojazdu mogą przyspieszyć proces zużycia.
Ważne jest, aby nie czekać na całkowitą awarię amortyzatorów, ale reagować na pierwsze sygnały świadczące o ich niesprawności. Regularne przeglądy i diagnostyka układu zawieszenia pozwalają na wczesne wykrycie problemów oraz zapobiegają poważniejszym uszkodzeniom, a co za tym idzie – sporym wydatkom związanym z naprawą.
Objawy zużytych amortyzatorów – tył
Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów jest nadmierne bujanie się tyłu pojazdu przy pokonywaniu nierówności czy podczas jazdy po wybojach. Samochód może wydawać się niestabilny – zwłaszcza przy większych prędkościach lub podczas pokonywania zakrętów.
Kolejnym symptomem jest zwiększone zużycie opon na tylnej osi, często nierównomierne, co wynika z nieprawidłowego kontaktu kół z nawierzchnią. Kierowcy mogą również zauważyć hałasy dochodzące z tylnej części pojazdu, takie jak stukanie czy skrzypienie, które niekiedy wskazują na uszkodzenie amortyzatorów lub innych elementów zawieszenia.
W skrajnych przypadkach, podczas próby zatrzymania tył samochodu może się unosić, wydłużając drogę hamowania i obniża bezpieczeństwo jazdy. Ignorowanie tych objawów może prowadzić do dalszych uszkodzeń układu zawieszenia oraz zwiększa ryzyko utraty kontroli nad pojazdem.
Objawy zużytych amortyzatorów – przód
Przednie amortyzatory pełnią kluczową rolę w utrzymaniu stabilności pojazdu i precyzji kierowania. Zużycie tych elementów może być odczuwalne przez kierowcę w postaci trudności w prowadzeniu samochodu.
Typowym objawem jest drganie kierownicy – szczególnie przy wyższych prędkościach lub podczas hamowania. Samochód może ściągać na jedną stronę, wskazując na nierównomierne działanie amortyzatorów lub ich uszkodzenie.
Kolejnym symptomem jest nadmierne pochylanie się przedniej części samochodu podczas próby zatrzymania. Może to skutkować wydłużeniem drogi hamowania oraz obniżeniem skuteczności hamulców.
Hałasy dochodzące z przednich okolic zawieszenia, takie jak skrzypienie, również mogą wskazywać na problemy z amortyzatorami. Nierównomierne zużycie przednich opon, zwłaszcza na krawędziach, jest kolejnym sygnałem, że te komponenty nie spełniają swojej funkcji.
Jak przewidzieć objawy zużytych amortyzatorów?
Ważne jest, aby zwracać uwagę na wszelkie niepokojące symptomy, takie jak opisane objawy związane z tylnym i przednim zawieszeniem. Warto również zwracać uwagę na wycieki oleju z amortyzatorów, które są widoczne gołym okiem oraz świadczą o ich uszkodzeniu.
W przypadku osób planujących zakup samochodu używanego ocena stanu amortyzatorów może być trudniejsza bez specjalistycznej wiedzy i narzędzi. W takim przypadku warto skorzystać z usług profesjonalistów, którzy dokładnie sprawdzą pojazd pod kątem technicznym.
W firmie Autotesto specjalizujemy się w sporządzaniu szczegółowych raportów dotyczących stanu technicznego pojazdów używanych. Powierzenie nam sprawdzenia samochodu pozwala uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek oraz kosztownych napraw po zakupie. Ocenimy nie tylko stan amortyzatorów, ale również innych kluczowych podzespołów, dostarczając cennych informacji na temat pojazdu.
Zobacz także inne nasze porady samochodowe:
Jak wynegocjować dobrą cenę auta używanego?
Uszkodzony przegub w samochodzie – objawy, przyczyny i koszty naprawy