Oznaczenia na szybach samochodowych – co nam mówią i jak je czytać?

Home » Fakty, mity, stereotypy » Oznaczenia na szybach samochodowych – co nam mówią i jak je czytać?
Czas czytania artykułu: 2 minut

Wszystkie komponenty naszego samochodu mają specjalne oznaczenia, które pomagają w zweryfikowaniu pojazdu. To samo dzieje się w przypadku szyb, gdyż na ich powierzchni widoczne są oznaczenia szyb samochodowych, które dla przeciętnego człowieka są bardzo trudne do rozszyfrowania. Warto natomiast znać mechanikę jaka stoi za ich znaczeniem, gdyż może być to przydatna informacja, która uchroni nas przed niekorzystnym zakupem używanego pojazdu. W artykule przedstawimy, dlaczego numeracja szyb powinna być dla nas ważna oraz jak czytać tego typu oznaczenia.

Co daje nam wiedza na temat znaczenia szyb?

Jeśli którakolwiek z szyb ma zapisany inny rok produkcji lub szyby są znacznie młodsze niż samochód, wtedy możemy wysnuć z tego określone wnioski. W przypadku, gdy przednie szkło różni się od reszty, wtedy nie powinniśmy podnosić sygnału alarmowego. Tego typu elementy są bardzo narażone na uszkodzenia mechaniczne związane z eksploatacją, więc ich wymiana jest dość częstą praktyką, jeśli chodzi o starsze samochody. Natomiast w przypadku ewidentnej wymiany bocznej szyby, powinniśmy zapytać o przyczynę sprzedawcę, gdyż elementy szklane samochodu znajdujące się po jego boku, wykonane są najczęściej ze szkła hartowanego odpornego na dość dużą siłę mechaniczną.

Jak czytać oznaczenia?

Pierwszą interesująca rzeczą, którą widzimy na opisie danej szyby jest określona litera z numerkiem, co oznacza w jakim kraju dany komponent uzyskał homologację. Jeśli nasza szyba przed numerem posiada literę “E”, wtedy możemy być przekonani, że została ona dopuszczona do użytku w krajach z uchwalonym porozumieniem, które jednolici przepisy homologacyjne. Jeśli szyba otrzymała homologację w Polsce, wtedy obok litery “E” będzie znajdował się numer 20.

Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest rodzaj szyby. Informacje na ten temat zawarte są w trzech symbolach, które je kategoryzują ze względu na wykonanie. Jeśli na szybie widoczny jest symbol AS1, wtedy otrzymujemy informację, że szyba jest laminowana. AS2 oznacza szkło hartowane, a oznaczenia na szybach z symbolem AS3 świadczą o szkle laminowanym lub hartowanym w ciemny kolorze.

Bardzo ważną wiedzą jest również to, jak sprawdzić rocznik szyby. Pozwoli to na określenie, czy szyba była kiedyś wymienia i wraz z innymi czynnikami może uchronić nas przed kupnem wadliwego modelu. Data oznaczana jest za pomocą zestawu kropek oraz jednej liczby. Jeśli kropki zostały umieszczone przed daną liczbą, wtedy szkło pochodzi z pierwszej połowy danego roku. Natomiast w przypadku usytuowania zestawu symboli za liczbą, datą produkcji jest druga połowa roku.

*****10 – Miesiąc produkcji, w przypadku kropek przed rokiem, liczy się od czerwca do stycznia. Znaczy to tyle, że szyba pochodzi z lutego 2010 roku.

10***** – W przypadku szyb, które zostały oznaczone najpierw cyfrą potem dopiero kropkami, miesiąc produkcji liczymy od grudnia do lipca. Tak więc, piątym miesiącem liczonym w dół od grudnia jest sierpień. Podsumowując to wszystko, data produkcji szyby samochodowej określana jest jako sierpień 2010 roku.

Niestety nie wszyscy producenci aut stosują oznaczenia dat na szybach, są to np. BMW czy Mazda. W takiej sytuacji nieocenione jest doświadczenie eksperta Autotesto.pl, który przeprowadzi dokładne oględziny całego auta i będzie mógł stwierdzić czy były one przedmiotem naprawy.

redakcja