PODSUMOWANIE ROKU 2014

Home » Raport Autotesto » PODSUMOWANIE ROKU 2014
Czas czytania artykułu: 3 minut

 

Rok 2014 dobiegł końca i wreszcie możemy podsumować dla Was trendy ostatnich 365 dni jeśli chodzi o wybór aut używanych. W jakim stanie były sprawdzane przez nas egzemplarze? Które marki i modele aut cieszyły się waszym największym zainteresowaniem? Jakich niedomówień i nieuczciwości dopuszczali się Sprzedający najczęściej i na co warto zwrócić uwagę nim kupicie samochód z rynku wtórnego? Czy zdaniem naszych rzeczoznawców Polski rynek oferuje dobrą jakość pojazdów używanych, czy też to kolejny rodzaj krajowej loterii? Odpowiedzi na te i jeszcze parę innych istotnych pytań znajdziecie poniżej.

Rocznik, pochodzenie, klienci

Gdyby wziąć średnią wieku samochodów, które widujemy na co dzień na polskich drogach, to zapewne wyszło by nam kilkanaście lat od daty produkcji. Ze statystyk, jakie stworzyliśmy dzięki zaufaniu naszych klientów, dowiedzieliśmy się, że egzemplarze, które sprawdzacie najchętniej są sporo młodsze. W rocznym zestawieniu przoduje rocznik 2010. Pozostałe miejsca podium zajmują zaś auta wyprodukowane kolejno w 2007 i 2008 roku, można więc uznać, że młodość jest w cenie.

Tych, którzy śledzą nasze zestawienia miesięczne, zapewne nie zdziwi fakt, że odpowiedź na pytanie o pochodzenie używanych aut trafiających w ręce naszych ekspertów, to Niemcy. Nie było w zasadzie miesiąca, gdy nasz zachodni sąsiad nie byłby na prowadzeniu. Na drugim miejscu są oczywiście nasze krajowe samochody, które opuściły polski salon i od tego czasu nieustannie są w polskich rękach. Zestawienie zamyka natomiast Francja.

Jeśli zaś chodzi o regiony Polski, w których mieliśmy najwięcej pracy i gdzie udało się nam pomóc w decyzji o zakupie największej liczbie klientów, to na pierwszym miejscu znalazło się województwo Wielkopolskie (13,62% wszystkich raportów). Zaraz za nim uplasowało się Mazowsze z wynikiem 10,81%, a zestawienie zamyka Śląsk.

Marka, model, napęd, silnik i nadwozie

Polacy lubią samochody opatrzone logo VW, dlatego zapewne nie zaskoczymy was mówiąc, że marka ta pojawiła się wysoko w naszych ogólnych statystykach (jednak poza pierwsza trójką). Podium należy się kolejno:
– firmie Ford (wynik to 9,61% wszystkich sprawdzonych aut),
– marce Mazda,
– egzemplarzom z logo Audi (półka premium sięgnęła tu 6,01% wszystkich raportów w roku 2014).

Co do modeli weryfikowanych przez nas egzemplarzy samochodów używanych, to siły rozłożyły się nieco inaczej. Widać tu oczywiście przewagę Forda, gdyż drugie i trzecie miejsce przypadły kolejno Mondeo oraz Focusowi. Żadnemu z nich nie udało się jednak dogonić w tym zestawieniu Mazdy 6, która zakończyła ten rok z wynikiem 3.74% wszystkich diagnoz przeprowadzonych przez naszego rzeczoznawcę.

Akapit ten zamyka natomiast zestawienie napędów, silników i rodzajów nadwozia. W tym wypadku statystyki wykazały, że największym zainteresowaniem cieszyły się auta z rynku wtórnego:
– z napędem na przód i manualną skrzynią biegów,
– z silnikiem zasilanym paliwem bezołowiowym,
– w 23,36% z nadwoziem typu hatchback (kolejne miejsca to kombi i sedan).

Stan techniczny

Na koniec najbardziej ciekawa część naszego zestawienia, czyli obiektywna ocena polskiego motoryzacyjnego rynku wtórnego samochodów. Po zapoznaniu się ze statystykami oraz wynikami w kolejnych miesiącach obliczyliśmy, że:
– 54,47% samochodów używanych, które wzięliśmy pod lupę, otrzymało adnotację, że ich stan nie jest zgodny z tym, co napisano w ogłoszeniu (stan techniczny był idealizowany pomimo faktu, że tak dużo było w tym roku aut zaledwie 4 letnich),
– najwięcej kłamstw dotyczyło wyposażenia, przeszłości kolizyjnej oraz stopnia zużycia elementów pojazdu,
– nie warto wierzyć zapewnieniom, że egzemplarz jest zadbany i bez wkładu finansowego,
– aż 81,17% sprawdzonych samochodów nie wzbudziło podejrzeń naszych rzeczoznawców jeśli chodzi o przebieg,
– poleciliśmy ponad połowę z pojazdów objętych naszymi raportami przed-zakupowymi (dokładnie 54,07%).

Cały czas mamy nadzieję, że rok, który się zaczął będzie lepszy – z naszą pomocą i ze względu na to, że coraz częściej udaje się nam was skutecznie uświadomić, jakie niebezpieczeństwa mogą czyhać na potencjalnego Kupującego, zainteresowanego polskim samochodami używanymi. Pamiętajcie! Auto należy sprawdzić przed podpisaniem umowy, a nie gdy klamka już zapadnie, gdyż odzyskanie pieniędzy w razie oszustwa jest w takiej sytuacji niezwykle ciężkie (oraz oczywiście warto robić to dla własnego spokoju i bezpieczeństwa).

 

redakcja