Półoś napędowa – objawy awarii i koszty naprawy

Samochód jedzie ulicą w lesie

Półoś to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego – odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego na koła pojazdu. W zależności od tego, czy dane auto posiada napęd na przednie, czy na tylne koła, komponent ten jest umiejscowiony nieco inaczej.

W większości samochodów spotkamy się z napędem na przód, w przypadku którego znajduje się on na kołach skrętnych, co wiąże się z większym ryzykiem jego uszkodzenia. Po czym rozpoznać zepsutą półoś? Objawy nie są łatwe do przeoczenia.

Jak dochodzi do zepsucia półosi napędowej? Objawy uszkodzenia

Ze względu na to, że w większości aut półoś leży na kołach skrętnych, każdy skręt kierownicy wymusza jej pracę. Komponent ten jest zbudowany z wałka, którego zakończenia z obu stron stanowią przeguby – ten znajdujący się przy kole nazywa się zewnętrznym. To właśnie on stanowi ten element półosi najczęściej podlegający uszkodzeniom, ponieważ umożliwia kręcenie się koła. W związku z pełnioną rolą jest więc narażony na działanie dużej siły.

Objawy uszkodzonej półosi będą różnić się w zależności od tego, który z przegubów uległ zepsuciu. W przypadku zewnętrznego kierowca może zauważyć metaliczny stukot pojawiający się, gdy próbuje ruszyć na skręconych kołach. Jeżeli natomiast uszkodzeniu uległ przegub wewnętrzny, najbardziej odczuwalnym symptomem będą drgania, które słabną przy włączeniu biegu jałowego, natomiast nasilają się w momencie przyspieszania.

Półoś – objawy uszkodzenia i ich przyczyny

Wiesz już, jak rozpoznać uszkodzoną półoś. Objawy są dość charakterystyczne, choć w niektórych przypadkach mogą wynikać z innych usterek – na przykład w obrębie zawieszenia. Dlatego warto jak najszybciej udać się do zaufanego mechanika, który trafnie zdiagnozuje problem. Do dodatkowych objawów uszkodzonej półosi można również zaliczyć zniszczenie gumowych osłon, a w ekstremalnych przypadkach, w których niepokojące symptomy były ignorowane – do unieruchomienia auta.

Do usterek w obrębie półosi najczęściej dochodzi wskutek jazdy po nierównych drogach, na których pojawiają się spore dziury, a także szarpania podczas jazdy. Do nadmiernego zużywania się tego elementu przyczynia się gwałtowne ruszanie z piskiem lub na skręconych kołach. Dzieje się tak dlatego, że duży moment obrotowy przy kołach ustawionych w bok przyczynia się do przeciążenia półosi. Jeśli więc chcesz cieszyć się jej dobrym stanem przez długi czas, uważaj na powyższe błędy podczas jazdy.

Uszkodzona półoś – objawy, kontrola stanu technicznego i koszty naprawy

Mimo tego, że do produkcji półosi stosuje się wytrzymałe materiały, z czasem naturalnie ulega ona eksploatacji. Przy dbałości o to, by jej nie przeciążać, może cechować się przyzwoitym stanem nawet po kilkuset kilometrach przebiegu.

Dobrą praktyką jest jednak regularna kontrola stanu technicznego półosi, a konkretnie jej gumowych osłon znajdujących się na przegubach. Można powiedzieć, że są to najsłabsze ogniwa tego komponentu, jako że guma w procesie starzenia kruszeje. To z kolei prowadzi do wycieku smaru. W wyniku tego przegub jest narażony na różnego rodzaju zanieczyszczenia oraz wilgoć, które mogą doprowadzić do jego uszkodzenia.

Dlatego niezależnie od tego, czy obserwujemy objawy uszkodzonej półosi, przy każdym badaniu technicznym i wymianie opon warto poprosić specjalistę o kontrolę osłon przegubów. Montaż nowych, jeśli zauważysz usterkę w porę, będzie kosztować jedynie kilkadziesiąt złotych. Jeżeli natomiast dojdzie do poważniejszych uszkodzeń, konieczna będzie znacznie bardziej kosztowna wymiana przegubu lub całej półosi, wynosząca kilaset złotych.

Jak uniknąć zakupu auta z objawami uszkodzonej półosi?

Zakup używanego auta bywa ryzykowny – bez kompleksowych, profesjonalnych oględzin pojazdu możesz nie zauważyć objawów uszkodzonej półosi, a także wielu innych usterek. Dlatego chcąc mieć pewność, że zakup będzie opłacalny, warto skorzystać z usług specjalistów z Autotesto, którzy dokładnie sprawdzą wybrany przez Ciebie samochód. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszą atrakcyjną ofertą!

Zobacz także inne wpisy o samochodach

Jak wyciszyć tłumik końcowy w samochodzie?

Do czego służy i jak sprawdzić pompę w samochodzie?

administrator