Problemy z systemem chłodzenia – awarie

Mężczyzna zagląda pod maskę samochodu

Pojazdy mechaniczne, z których korzystamy na co dzień, to złożone maszyny. Ich sprawność działania zależy od wielu współpracujących ze sobą elementów i układów. Jednym z nich jest układ odpowiedzialny za chłodzenie silnika oraz innych istotnych elementów do bezpiecznych temperatur, nazywanych operacyjnych, określonych przez producenta danego elementu.

Chłodzenie w samochodzie jest niezwykle istotne – bez niego wszystkie kluczowe układy, w tym silnik błyskawicznie zaczną się przegrzewać, co z kolei może być katastrofalne w skutkach. Skąd w ogóle biorą się awarie układu chłodzenia w aucie? Jakie są ich objawy? Czy da się im zapobiec?

Odpowiedź na te i wiele innych pytań związanych z awariami systemu chłodzenia w samochodach znajdziecie w poniższym artykule, do którego lektury zapraszamy wszystkie zainteresowane osoby.

Awarie układu chłodzenia – skąd się biorą?

Awarie układu chłodzenia przeważnie są wynikiem uszkodzenia bądź nieprawidłowej pracy jednego z elementów będących jego częścią. Powszechnie wiadomo, że podstawową częścią jest oczywiście chłodnica. To ona odpowiada za utrzymanie optymalnej temperatury roboczej silnika i to również ona najczęściej ulega awariom.

Jest to element dosyć delikatny, na który negatywny wpływ mają piasek, pył, kamienie czy uderzenia. Każdy z tych czynników może doprowadzić do uszkodzenia lub zapchania chłodnicy, przez co nie będzie ona działać prawidłowo i dojdzie do przegrzania.

Innym często psującym się elementem układu chłodzenia w aucie jest termostat. To część, która odpowiada za sterowanie przepływem płynu w układzie chłodzenia. Najczęstszym powodem awarii tej konkretnej części jest po prostu jej zużycie.

Widać więc wyraźnie, że najczęstszymi powodami awarii układu chłodzenia w aucie są fizyczne uszkodzenia np. po uderzeniu kamieniem czy zużycie ich w wyniku eksploatacji.

Układ chłodzenia – awarie i ich objawy

Jak już wspomnieliśmy – jedną z najczęściej występujących awarii układu chłodzenia jest uszkodzenie lub zapchanie chłodnicy. Objawia się ono na różne sposoby: zbyt szybkim nagrzewaniem się silnika po uruchomieniu pojazdu, a także wyciekami płynu chłodniczego i jego niskim poziomem w zbiorniku.

Uszkodzenie chłodnicy automatycznie dyskwalifikuje auto z dalszego poruszania się po drogach. Usterka termostatu objawia się jego zablokowaniem w pozycji zamkniętej lub otwartej. W przypadku tej pierwszej awarii – silnik błyskawicznie nagrzewa się do wartości wykraczających poza bezpieczne ramy, natomiast w drugiej sytuacji jednostka napędowa ma problemy z osiągnięciem optymalnej temperatury do pracy, nie chce wkręcać się na obroty czy gaśnie.

Do awarii układu chłodzenia zaliczamy również uszkodzenia czy zapchanie wszelkich węży i przewodów transportujących płyn chłodniczy. Zazwyczaj objawiają się one wyciekami lub spowodowanymi przez zatory problemami z ciśnieniem przepływu cieczy w układzie.

Awarie układu chłodzenia silnika – dlaczego są niebezpieczne?

Każdy silnik spalinowy ma wyznaczoną przez producenta optymalną dla siebie temperaturę pracy. Wartości te określane są na podstawie takich detali jak materiały wykorzystane do konstrukcji jednostki napędowej, jej budowa, pojemność skokowa czy planowana moc.

Jeżeli ustalona wartość zostanie przekroczona, silnik jest narażony na uszkodzenia w wyniku przegrzania: uszkodzenie pierścieni na tłokach, deformację kanałów paliwowych, pęknięcie uszczelki pod głowicą i wiele innych poważnych awarii, które często są bardzo kosztowne w naprawach.

Jak zapobiegać awariom chłodzenia w aucie?

Po pierwsze – należy regularnie sprawdzać stan każdego z elementów układu. Jeżeli któraś z części zacznie wykazywać oznaki zużycia, trzeba niezwłocznie ją wymienić. W razie potrzeby należy również regularnie uzupełniać płyn chłodzący, sprawdzać chłodnicę pod kątem wycieków i pilnować terminu montażu nowego termostatu.

Po każdej jeździe na drogach nieutwardzonych, gdzie spod kół mogą wylatywać kamienie i uderzać o chłodnicę, warto przeprowadzić dodatkową inspekcję i upewnić się, że nie pojawiły się w niej dziury.

Zobacz także inne wpisy o samochodach

Wypalone zawory silnikowe i wypalone gniazda zaworowe

Objawy awarii katalizatora samochodowego – jak je rozpoznać

administrator