Jak obniżyć koszty eksploatacji samochodu według Polaka? Nie, wcale nie stosując się do zasad Eko-jazdy. O wiele lepszym pomysłem jest dla obywatela naszego pięknego kraju montaż instalacji LPG. Duża dostępność tego rodzaju paliwa, atrakcyjny cennik oraz szybki zwrot z przystosowania pojazdu do zasilania napędu gazem przekonały już bardzo wielu kierowców. Jak na razie brzmi to wszystko bardzo kolorowo, ale nie każdy zdaje sobie sprawę z poświęceń, na jakie trzeba się zgodzić, by jazda z instalacją LPG była wygodna, a nie stresująca.
Klucz do sukcesu
Kompleksowa wiedza na temat montażu i użytkowania instalacji LPG to klucz do sukcesu. Istotna jest też kwestia wyboru podczas kupna używanego samochodu – lepiej kupić go już przerobionego na gaz, czy może zrobić to we własnym zakresie? Więcej na ten temat znajdziecie tutaj, a tymczasem przejdźmy do meritum i odpowiedzmy sobie szczerze na parę kluczowych pytań. Instalacja LPG ma swoje tajemnice i istotne czynniki, które wpływają na jej opłacalność lub też nie. Chętnie podzielimy się z wami tymi szczegółami.
Po pierwsze: ważne kto montuje
Co prawda przerabianie samochodów na gaz może mieć bardzo różne skutki dla różnych silników, ale umiejętne dobranie instalacji LPG może zminimalizować takie rozbieżności do mało odczuwalnego detalu. By tak się jednak stało potrzebny jest fachowy montaż i ekspert, który ma doświadczenie w doborze systemu zasilającego samochód gazem. Co może się stać jeśli o to nie zadbamy? Remont silnika, wysokie koszty naprawy, no i oczywiście masa stresu – zapewne również w najmniej przychylnym momencie.
Silniki z alergią na gaz
Warto również wiedzieć, że są takie silnik, które na gaz reagują „alergią”, czyli w ogóle go nie akceptują. Przy starszych jednostkach napędowych mamy całkiem sporą możliwości wyboru oraz atrakcyjniejsze ceny, im jednak dalej w przyszłość, tym bardziej skomplikowane motory, większy koszt zakupu oraz montażu, oraz oczywiście trudniejsze warunki założenia działającej sprawnie instalacji LPG – czasem pomaga sekwencyjny wtrysk, ale nie stanowi on gwarancji sukcesu. Jeśli chodzi o silniki doładowane… cóż dla nich nie opłaca się inwestować w gaz, gdyż i tak silnik potrzebuje dawek benzyny by pracować, co może tak naprawdę zwiększyć tylko koszty przejazdu.
Instalacja gazowa to obciążenie dla silnika
By tobie jeździło się ekonomiczniej, silnik twojego samochodu musi znieść spore obciążenie. Przystosowany do spalania zwykłego paliwa może różnie zareagować na suchy gaz i to jest normalne, gdyż nie do tego został zaprojektowany. Myśląc o instalacji LPG trzeba zatem sprawdzić najpierw kondycję jednostki napędowej, która pracuje pod maską danego egzemplarza, zwłaszcza jeśli chodzi o kilka newralgicznych punktów, do których należą:
– diagnostyka komputerowa błędów silnika (zwłaszcza jeśli przeszłość upatrzonego pojazdu używanego, nie jest dla nas zbyt jasna),
– stopień zużycia układu zapłonowego,
– stan świec i kabli (dla świętego spokoju warto je wymienić),
– przegląd kolektorów, filtru powietrza oraz innych przewodów.
Jak zbudowana jest instalacja gazowa?
Pierwsze, co powinno nas zainteresować, to zbiornik na gaz, gdyż paliwo to musi mieć swoje miejsce w pojeździe, a sam zbiornik należy „wbić” do dowodu rejestracyjnego wraz z datą jego homologacji. Zazwyczaj montuje się go w bagażniku w miejscu koła zapasowego. Tam też najłatwiej zainstalować wielozawór, który służy do bezpiecznego tankowania. Idąc w stronę silnika odnajdujemy również takie podzespoły instalacji LPG, jak np. parownik (odpowiada za zamianę paliwa ze stanu ciekłego w gazowy), filtr, listwa wtryskowa, mikser (miesza gaz z powietrzem) oraz sterujący tym wszystkim komputer.
Co się tu może nie udać lub popsuć?
Z zasady jeśli instalacja LPG jest zamontowana poprawnie i została dobrana do rodzaju jednostki napędowej, to większe naprawy czekają nas najpewniej dopiero po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Serwisować ją trzeba jednak o wiele częściej, a przy każdej takiej wizycie warto zdecydować się na wymianę filtrów. Weryfikacją zaleca się również objąć szczelność instalacji, gdyż jeśli uległa w tak krótkim czasie rozszczelnieniu to elementy systemu mogły zostać niewłaściwie dobrane i trzeba to będzie skorygować. Parownik i układ wtryskowy to kolejne komponenty, które ulegają szybszemu zużyciu.
Jeśli chodzi o silnik, to bezwzględnie należy pilnować zmian, które mogą powstać w przypadku wartości luzów zaworowych, kiedy auto zasilane jest przez instalację LPG. Eksperci radzą, by dwukrotnie bardziej czujnie doglądać ich w przypadku japońskich marek, gdyż to właśnie one mają największy współczynnik wizyt w serwisie z tego powodu. Ignorancja problemu najpewniej będzie skutkować wypaleniem gniazda zaworowego, no i oczywiście remontem silnika, dlatego nie opłaca się oszczędzać na tym elemencie.
Części specjalnie do aut z instalacją LPG?
Dyskusję wzbudzają również oferty reklamujące części samochodowe, jako tworzone specjalnie pod wymagania silników z instalacją gazową. Asortyment ten obejmuje w dużej mierze układ zapłonowy, oleje silnikowe oraz tzw. układy lubryfikacji (mające osłabić negatywny wpływ eksploatacji auta na gniazda zaworowe). Sami mechanicy nie są jednak zgodni co do ich przydatności. Z kolei naszym zdaniem – na podstawie obserwacji i doświadczenia naszych rzeczoznawców – elementy polecane przez konkretną markę samochodu w zupełności wystarczą do komfortowej eksploatacji. Warunek jest tu jeden, a mianowicie odpowiedni wybór i montaż systemu LPG. Trzeba również częściej odwiedzać serwis, ale i tak użytkowanie takiego pojazdu może być ekonomiczne i satysfakcjonujące (a warsztatów, w których znajdziemy pomoc dla naszego „zagazowanego” pojazdu, jest w Polsce naprawdę wiele).