Nie każde marzenia wytrzymują próbę czasu, co nie znaczy, że nie powinniśmy dążyć do ich spełnienia. Zwykle rodzą się one w nas, kiedy jesteśmy dziećmi, a jak wiadomo czas ten nie obfituje w zbyt dużą ilość oszczędności do ich zrealizowania. Kiedyś w końcu pojawia się stabilizacja, dobra praca i można pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa. Jest to więc szansa dla tych wszystkich ludzi, których marzenia oscylowały wokół sportowego samochodu. Dzisiejsza rozsądna cena do wydania na tę przyjemność to 20 000 zł, a więc zaczynajmy poszukiwania!
Co to znaczy sportowe auto?
Zanim przejdziemy do polecanych przez nas modeli sportowych samochodów, zastanówmy się jeszcze tylko przez chwilę, czym tak naprawdę jest takie auto. Rzeczywistość mówi nam, że nie ma jednej i uniwersalnej definicji, gdyż albo jest ona niepełna, albo zbyt obszerna. Dla sąsiada sportowy samochód to przede wszystkim moc silnika i kryjące się za nią osiągi, dla szefa z pracy liczy się wygląd nadwozia, które powinno przecież przyciągać wzrok każdego, w kogo polu widzenia się znajdzie. Dla nas może to być kompilacja tych dwóch elementów wzbogacona o skórzaną tapicerkę, fotele kubełkowe, czy też sportowe elementy podwozia. Skoro już to sobie wyjaśniliśmy czas dopuścić do głosu rzeczoznawcę Autotesto.
KOMPAKTOWY: VW GOLF IV 2.8 V6
Logo VW jest doskonale rozpoznawalne na polskim rynku, co wiąże się zarówno z popularnością aut tej marki, jak i zaufaniem do ich konstrukcji i bezpieczeństwa jazdy. Ta konkretna wersja może nie wygląda okazale, ale zapewniamy, że warta jest polecenia. Produkowana od roku 2006 początkowo borykała się z licznymi niedoskonałościami, ale jak wskazuje nasze doświadczenie, zadbane egzemplarze są możliwe do znalezienia – dlatego zawsze zachęcamy by niezależnie od renomy marki lub modelu sprawdzić samochód przed zakupem. W tym wypadku kupujący otrzymuje wraz z modelem 2.8 V6:
– dobre właściwości jezdne,
– dobrej jakości wykończenie wnętrza,
– bogate wyposażenie dodatkowe,
– moc 204 KM rozpędzających się do 100km/h w ok. 7 sekund,
– niepozorne auto kompaktowe z dużym potencjałem.
KLASA ŚREDNIA: BMW 330Ci E46
Klasa średnia, jeśli szukamy samochodów sportowych, potrafi zaoferować nam wiele ciekawych opcji, jak chociażby Volvo S60 2.3T (250KM), czy VW Passat 4.0l W8 (275KM). Bardziej satysfakcjonujący będzie jednak jeden z modeli bawarskiego BMW. Dlaczego BMW 330Ci E46 tak przypadł do gustu naszemu rzeczoznawcy? Prawdopodobnie z powodu jego:
– przepięknej i wciąż aktualnej linii nadwozia,
– doskonałej precyzji prowadzenia,
– używane egzemplarze z rozbudowaną opcją wyposażenia dodatkowego,
– pięknego dźwięku silnika wydobywającego się spod 6 cylindrów generujących moc 231 KM,
– trwałej i dopracowanej konstrukcji napędu,
– prędkości maksymalnej (bez większego problemu pojedziemy tym samochodem 250 km/h),
– oszczędnego spalania przy spokojnej jeździe.
Luksusowy: Jaguar S-Type 4.0 V8
Flagowa wersja Jaguara S-Type za 20 000 zł? Trochę to nietypowy kierunek poszukiwań, ale według naszego rzeczoznawcy wart poświęcenia czasu. Odrobinę dłuższa historia produkcji – bo sięgająca aż roku 1998 – może tu odrobinę przeszkadzać, jednak fani Jaguara będą zachwyceni. Stylistyka nawiązująca do klasyki marki to tylko wierzchołek góry pełnej zalet, gdyż sprawdzając dokładnie to auto przed zakupem można trafić na zadbany egzemplarz, a wówczas otrzymujemy dostęp do takich profitów, jak między innymi:
– dopracowane i wytrzymałe podzespoły Jaguara (serwis nie jest tani, ale na szczęście nie będzie trzeba odwiedzać go nazbyt często),
– klasyczne i luksusowo wykończone wnętrze,
– niesamowite osiągi poparte mocą silnika równą 277 KM,
– elastyczna jednostka napędowa o miłym dla ucha brzmieniu,
– prędkość 100 km/h po około 7.1 sekundy.
TYPOWO SPORTOWY: MAZDA RX-8
Rarytas cieszący się wśród zwolenników sportowych samochodów niemal filmową sławą. Spotykamy go w produkcjach Hollywood. Mamy okazję usiąść za jego kierownicą w niemal każdej grze wyścigowej, a teraz za ok. 20 000 może stanąć w naszym garażu. Czy jednak warto? Podejrzenia może budzić niska cena, ale to akurat wina małego popytu, gdyż używane egzemplarze potrafią być bardzo zamęczone i finalnie nikt ich nie chce. Silnik bez tłoków, olej silnikowy ubywa wraz z paliwem, zastrzeżenia co do szczelności napędu oraz problemy z odpaleniem – Mazda RX-8 nie ma łatwego życia. Pomimo tego znalazła się w naszym zestawieniu, gdyż:
– jest praktyczna i trwała,
– posiada 4 drzwi, w tym nietypowe tylne, gdyż otwierane w przeciwnym kierunku do przednich,
– ładnie prezentuje się na drodze,
– pod jej maską drzemie moc 192 KM, generowanych przez niepozorny silnik 1.3,
– posiada mocniejszą wersję 230 KM,
– osiąga zawrotne wskazania prędkościomierza i daje pełne poczucie prowadzenia auta sportowego z twardym zawieszeniem.