Legenda bezawaryjności Toyoty trwa już naprawdę długo, czy słusznie? Czy warto kupić używaną Toyotę Auris II? Model został zaprezentowany na targach we Frankfurcie w 2012 roku w wersjach kombi i hatchback. Natychmiast stał się hitem sprzedaży, oferując futurystyczny design i niosąc ze sobą gwarancję bezawaryjności, którą obiecywała japońska marka.
Toyota Auris 2 – usterki i awarie
Opinie o Aurisie 2. generacji są w większości pozytywne. Niestety jednak z tak szeroką gamą silników nietrudno jest o mniejsze uszkodzenia. Poważne awarie zdarzają się rzadko i nie dochodzi często do pomniejszych usterek. Jeśli jednak naprawa samochodu będzie konieczna, może niestety okazać się ona kosztowna.
Silniki benzynowe
Jednostka o oznaczeniu 1.33 Dual VVT-i uchodzi za stosunkowo awaryjną, w kanałach dolotowych gromadzi się nagar. Sytuacja ta jest wynikiem błędu konstrukcyjnego. Oprócz tego sprzęgło szybko się poddaje, ponieważ samochód ten charakteryzuje się stosunkowo dużą masą.
Z kolei kupując większą jednostkę 1.6 Valvematic, musimy być świadomi, że istnieje spora szansa, że była w nich wymieniana już uszczelka pod głowicą. Dlaczego? Pompa cieczy chłodzącej ma przyzwoitą wydajność, ale niestety nie jest zbyt wytrzymała. Drobne, wręcz niezauważalne wycieki doprowadziły do jej uszkodzenia i w konsekwencji przegrzania jednostki. Jeśli jednak uda nam się znaleźć sprawny samochód, silnik będzie służył długo, jest też odpowiednio mocny do masy samochodu.
W Toyocie Auris 2 usterki przy ostatnim silniku benzynowym, czyli turbodoładowanym 1.2, uchodzą za rzadkość, pomijając typowe problemy dla wszystkich doładowanych jednostek, takie jak świszczenie turbo. Tego typu niedogodności są najczęściej konsekwencją nieodpowiedniej eksploatacji samochodu. Należy też pamiętać, że koszty ewentualnych napraw, o ile się zdarzą, będą wyższe niż w przypadku wolnossących jednostek.
Silniki diesla
1.4 D-4D to jednostka, która występuje w wielu innych modelach Toyoty. Uzyskała reputację bezawaryjnej (nic dziwnego, silnik nie jest wysilony), koszty eksploatacji też są niskie. Kolejny mechanizm to konstrukcja produkcji BMW – 1.6 D-4D. Nie jest uznawana za awaryjną, jednak należy pamiętać, że potencjalne koszty naprawy mogą być wysokie. Dostosowano ją do norm emisji Euro-6 oraz wyposażono we wszystkie komplikacje, które były niezbędne do wprowadzenia auta na rynek. Oferuje wyraźnie lepsze osiągi względem jednostki o pojemności 1.4. Silnik 2.0 D-4D jest najbardziej wytrzymałym z wariantów diesla, ale trzeba liczyć się z tym, że przebiegi samochodów wyposażone w ten układ będą najwyższe.
Hybrydy
W Toyotach Auris 2 awarie nie występują, jeśli są wyposażone w silnik hybrydowy 1.8. Oferuje najlepsze osiągi mimo masy zwiększonej o akumulatory. Pali najmniej ze wszystkich jednostek silnikowych, a zamontowanie do niego gazu (co jest często spotykane) umożliwia jazdę praktycznie za darmo. Jedyny dodatkowy koszt eksploatacji względem klasycznych modeli z benzyną, to regeneracja akumulatorów. Jest on potrzebna dość rzadko i nie kosztuje wiele.
Toyota Auris 2 – usterki niezwiązane z silnikiem
W modelu nie występuje wiele usterek niezwiązanych z silnikiem. Potrafią być jednak irytujące i jeśli się powtarzają, mogą odebrać całą przyjemność z jazdy. Użytkownicy zwracają uwagę na:
Zawieszenie w mocniejszych wersjach silnikowych to wielowahacz, który może być drogi w serwisowaniu, nie jest też szczególnie wytrzymały, a tuleje często się niszczą.
Środek w egzemplarzach z początku produkcji bardzo trzeszczy i szybko się wyciera.
Układy zapłonowe lubią być kapryśne i czasem zawodzą, choć nie jest to nagminne.
Toyota Auris 2 – spalanie
1.2T 116 KM – 4,8 l/100 km
1.33 Dual VVT-i 100 KM – 7 l/100 km
1.6 Valvematic 132 KM – 7,5 l/100 km
1.4 D-4D 90 KM – 5,8 l/100 km
1.6 D-4D 112 KM – 6,3 l/100 km
2.0 D-4D 125 KM – 7 l/100 km
1.8 Hybrid 136 KM – 5 l/100 km
Podsumowanie
Toyota Auris II to udany model i szczególnie w wersji hybrydowej jest bardzo wytrzymały. Koszty serwisowania są wysokie, ale rzadko występuje taka konieczność. Na rynku znaleźć można mnóstwo egzemplarzy, trudno jednak ocenić, które z nich są warte uwagi. Pomóc w tym mogą nasi eksperci z Autotesto. Sprawdzimy, czy Wasza przyszła Toyota Auris 2 jest narażona na awarię.