W dzisiejszych czasach cała masa osób na co dzień korzysta z samochodów, dlatego ich usterki bywają szczególnie bolesne. Okazuje się, że często bagatelizowanie pewnych objawów może prowadzić do fatalnych, a przynajmniej drogich w naprawie skutków, a jednym z takich zdarzeń jest ubywający płyn chłodniczy. Co może być przyczyną takiego zjawiska i czym to grozi?
Chłodnica
Zastanawiając się, w jaki sposób ucieka płyn chłodniczy nie sposób nie pomyśleć o chłodnicy. To ona bowiem może posiadać usterkę. Zazwyczaj mankamentem jest nieszczelność w dolnych jej narożnikach. Jeżeli rozszczelnił się aluminiowy korpus z panelami bocznymi, to warto zdiagnozować komponent z pomocą chusteczki. To bardzo proste, ponieważ wystarczy przejechać nią w omówionym miejscu i sprawdzić, czy nie jest wilgotna lub zabarwiona na kolor płynu chłodniczego.
Chłodnica skrzyni biegów
Wbrew pozorom często uciekający płyn chłodniczy może dotyczyć kłopotów z chłodnicą skrzyni biegów, które dotyczą najczęściej mocnych pojazdów z automatycznymi przekładniami. Są one nierzadko podpinane do obiegu wody chłodnicy silnika. Okazuje się, że ubywający płyn chłodniczy jest związany ze zużyciem uszczelnień, przez co zaczyna mieszać się z olejem skrzyni biegów.
Uszczelka pod głowicą
Wielu kierowców zakłada, że to właśnie uszczelka pod głowicą jest czynnikiem, którego objawem jest ubywający płyn chłodniczy. Tymczasem okazuje się, że nie jest to usterka tak częsta. W prosty sposób można dowiedzieć się, czy tam leży problem. Wystarczy wykonać szybkie testy. Na początku powinno się zmierzyć poziom oleju, a także skontrolować korek wlewu. Okazuje się, że ubytek płynu chłodniczego trafia do oleju, przez co w zbiorniku znajduje się większa objętość płynu, którą można zauważyć, korzystając z bagnetu.
Co do samego korka, to może on posiadać maź, której konsystencja przypomina majonez. Kiedy owa maź jest obecna po zewnętrznej stronie wspominanego korka, najpewniej uszczelka pod głowicą jest problemem. Czasami jednak taka maź jest obecna w sytuacji, kiedy samochód jest używany głównie na krótkich dystansach, przez co silnik nie nagrzewa się dostatecznie dobrze.
Instalacja gazowa
Wielu kierowców z uwagi na niższe koszty paliwa decyduje się na zainstalowanie w samochodzie instalacji LPG. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że tam może leżeć usterka, przez którą ubywa płynu chłodniczego. Mianowicie, podczas montażu wspomnianej instalacji LPG stosuje się przewody służące do dogrzewania parownika. Jeżeli układ po owym montażu został nieprawidłowo odpowietrzony, to zacznie znikać płyn chłodzący.
Nagrzewnica
Co prawda to rzadka sytuacja, ale nadal ubywający płyn chłodniczy może mieć związek z nagrzewnicą. Zdiagnozowanie tej usterki bywa skomplikowane, ponieważ zwykle w pojazdach dostęp do niej jest utrudniony – zablokowany przez deskę rozdzielczą. Coraz częściej producenci montują ją jednak w komorze silnika. Usterka w tym zakresie może się objawiać słodkawym zapachem (glikolu).
Korek i zbiorniczek wyrównawczy
Nierzadko problemem może być zbiorniczek wyrównawczy lub korek. To rzecz szczególnie często spotykana w starszych pojazdach marki Mercedes, ponieważ ów korek służył jednocześnie za zawór upustowy dla układu. W innych samochodach natomiast po pewnym czasie na zbiorniczkach pojawiają się pęknięcia trudne do dostrzeżenia dla ludzkiego oka. Czasami dochodzą do tego zużyte uszczelnienia.
Warto korzystać z pomocy specjalistów
W każdym przypadku dobrze jest poprosić o diagnozę w specjalistycznym warsztacie. Oczywiście, można ją przeprowadzić samodzielnie, ale nie każdy zna się na samochodach, co może prowadzić do błędnych wniosków. Uciekający płyn chłodniczy może oznaczać poważne kłopoty, a doświadczony mechanik najpewniej bez większego problemu szybko oceni stan pojazdu i poda wskazówki do tego, jak najlepiej na daną usterkę zareagować. Czasami pomoże nawet prosta wymiana uszczelki, jednak zbagatelizowanie uciekającego płynu chłodniczego może wiązać się nie tylko z zagrożeniem dla portfela właściciela, ale też jego bezpieczeństwa.
Przeczytaj inne porady dotyczące usterek:
Wypadanie zapłonu na zimnym i ciepłym silniku – objawy i przyczyny
Problem z rozruchem silnika benzynowego – przyczyny i sposoby naprawy