Wypalone zawory silnikowe i wypalone gniazda zaworowe

Zawór silnika to jedna z najważniejszych części układu rozrządu, znajdująca się w górnej części jednostki napędowej – zarówno benzynowej, jak i diesla. Jej zadaniem jest odprowadzanie spalin, a także zapewnianie odpowiedniego przepływu mieszanki paliwowo-powietrznej. Element ten jest więc niezbędny dla prawidłowej regulacji dostępu do powietrza oraz paliwa, co przekłada się w dużej mierze na wydajność jednostki napędowej – wraz z eksploatacją ulega jednak zużyciu. Wówczas mamy najczęściej do czynienia z wypalonymi gniazdami zaworowymi i zaworami silnika.

Wypalone gniazda zaworowe i zawory silnikowe – jak dochodzi do takiej usterki?

Zawory silnikowe podlegają stopniowemu zużyciu w trakcie użytkowania pojazdu – istnieją jednak czynniki, które mogą ten proces znacznie przyspieszać. Na ogół mówi się, że z wypalonymi gniazdami zaworowymi i zaworami silnikowymi mamy do czynienia po przejechaniu około 250-400 tysięcy kilometrów. Jeśli problem ten wystąpił wcześniej, można podejrzewać, że jego przyczyną jest stosowanie nieodpowiedniego oleju silnikowego słabej jakości lub zaniedbanie jego wymiany. Obie te kwestie mogą się natomiast przyczyniać do tworzenia się nagaru, czyli osadu z niedopalonych resztek oleju i paliwa. Ich odkładanie się skutkuje obniżoną wydajnością pracy silnika oraz wyższym poziomem spalania.

Wypalone zawory – objawy usterki

W przypadku wypalonych gniazd zaworowych objawy są takie same, jak przy wypalonych zaworach. Ten rodzaj usterki poznamy po występowaniu licznych problemów z silnikiem, a także po zdjęciu osłony z silnika. Pod nią znajdziemy głowicę, a w jej górnej części – gniazda zaworowe

Wypalone gniazda zaworowe, objawy – obniżona moc silnika

Jeśli mamy do czynienia z wypalonymi gniazdami zaworowymi, objawy, które zauważamy najczęściej w pierwszej kolejności, to między innymi spadek mocy silnika. Auto nie przyspiesza tak, jak dawniej, co ma swoje źródło w utracie sprężu, która przekłada się na obniżenie wydajności jednostki napędowej.

Wypalone zawory – objawy, takie jak zwiększone spalanie, to ważne wskazówki

Jeżeli awaria, z którą się zmagamy, to rzeczywiście wypalone zawory, objawy zazwyczaj będą dotkliwe dla naszego portfela jeszcze przed podjęciem naprawy. Wszystko przez to, że uszkodzenie zaworów zaważa na szczelności układu. Jej naruszenie wiąże się z utratą paliwa, a przez to – z jego większym zużyciem.

Wypalone zawory – szarpanie i nierówna praca pojazdu

Gdy zastanawiamy się, czy problemem są wypalone zawory, szarpanie i nierówne obroty jednostki napędowej powinny zwrócić naszą uwagę. Wraz z tymi symptomami bardzo często współwystępują również kłopoty przy uruchamianiu silnika, jako że uszkodzone zawory mogą blokować przepływ paliwa. Nierzadko daje się również zauważyć nieprzyjemny zapach spalonego oleju, który będzie silnie wyczuwalny i kwaśny.

Wypalone zawory – koszt naprawy

W przypadku zauważenia wyżej wymienionych objawów warto jak najszybciej udać się do zaufanego warsztatu samochodowego, w którym fachowiec potwierdzi, czy problemem są wypalone zawory. Koszty naprawy niestety jest bardzo wysoki, jako że wymaga rozebrania silnika i wymiany szeregu elementów. Niekiedy bardziej opłacalnym rozwiązaniem niż naprawa jest zakup nowego silnika. Co więcej, jeśli nasze auto jest wiekowe i pojawiły się wypalone zawory, koszt naprawy może nawet przewyższać wartość pojazdu.

Chcesz upewnić się, że auto, które zamierzasz kupić, nie ma wypalonych gniazd zaworowych?

Warto mieć świadomość, że wiele osób w obliczu diagnozy wypalonych gniazd zaworowych próbuje sprzedać swoje auto, aby nie musieć mierzyć się z wysokimi kosztami naprawy. Bez odpowiedniego sprawdzenia używanego pojazdu przed zakupem, możemy więc wiele stracić. Chcesz uniknąć kosztów związanych z wymianą gniazd zaworowych? Skorzystaj z oferty Autotesto, aby uniknąć podjęcia niekorzystnej decyzji! Zachęcamy do skorzystania z pomocy naszych ekspertów, którzy specjalizują się w sprawdzaniu aut przed kupnem w całej Polsce. Współpraca z nami pomoże Ci zmniejszyć ryzyko nadmiernych, nieprzewidzianych wydatków i da pewność, że dany samochód jest dobrą inwestycją. Serdecznie zapraszamy!

Sprawdź inne wpisy o usterkach w samochodzie

Najczęstsze usterki w samochodzie Nissan Qashqai
Najczęstsze usterki w samochodzie Dacia Duster
Dlaczego zapala się kontrolka EPC i jak usunąć ten błąd?



administrator