Posiadanie klasycznego samochodu to duma wielu fanów motoryzacji. Niejeden youngtimer stanowi jednak niemałe zaskoczenie dla osób, które w starszych autach upatrują wzrostu ryzyka awarii i usterek, a tym samym większych opłat związanych z eksploatacją. Tymczasem sytuacja wygląda zupełnie odwrotnie – zakup klasyka, choć w większości przypadków wiąże się z koniecznością wykonania prac renowacyjnych, pozwoli nam na rzadsze wizyty u mechanika niż w przypadku nowszych aut. Co więcej, jego wartość będzie rosła z roku na rok. Youngtimer – co to, jaki samochód warto kupić i co powinno się wiedzieć o klasykach motoryzacji?
Youngtimer – co to?
Youngtimerem nazywamy zabytkowy samochód, który ma co najmniej 25 lat – choć granica ta może się różnić między państwami, a także w opinii samych fanów motoryzacji. W Polsce przyjmuje się często, że takie auto ma jednak mniej niż 50 lat. Po przekroczeniu tej granicy mamy natomiast do czynienia z oldtimerami. Klasyczny samochód to również taki, który odznacza się znacznie prostszą konstrukcją pod względem elektroniki i technologii niż te, z którymi mamy do czynienia we współczesnych autach. Fakt ten jednak nie przekłada się na spadek komfortu jazdy, który ze względu na obecność miękkiego zawieszenia jest niezwykle wysoki. Co więcej, prosta budowa idzie w parze z wysokiej jakości materiałami, dzięki czemu youngtimer rzadziej niż nowoczesne auto ulega awariom i usterkom.
Przykłady klasycznych samochodów – youngtimer na co dzień
Do najbardziej popularnych klasycznych samochodów należą modele takich marek, jak Mercedes, BMW, Porsche czy Volkswagen. Jeżeli poszukujemy youngtimera na co dzień, z powodzeniem możemy postawić na przykład na Mercedesa W140 czy BMW Z3. Zainteresowaniem fanów motoryzacji cieszą się również BMW serii 3 E30, Jeep Cherokee XJ oraz Porsche 944. Wymienione auta posiadają różne, korzystne właściwości, które sprawiają, że sprawdzą się one w codziennych trasach. Warto jednak mieć na względzie, że w niektórych przypadkach spalanie może być wyższe niż w nowszych modelach.
Tani youngtimer – w jaki klasyczny samochód warto zainwestować?
Wielu fanów motoryzacji, którzy decydują się na zakup klasyka, interesuje się również mechaniką. Prosta budowa tych samochodów zdecydowanie sprzyja majsterkowaniu. Z tego powodu inwestycja w tani youngtimer może być świetną przygodą związaną z samodzielnym odrestaurowywaniem auta. Jeżeli chcemy kupić klasyczny samochód za mniej niż 10 tysięcy złotych, dobrą opcją będą chociażby Audi 80 2.0, Volkswagen Golf II, a także Trabant 1.1. W przystępnej cenie często możemy znaleźć również kultowego Mercedesa W124, choć ceny auta potrafią się bardzo różnić w zależności od stopnia odrestaurowania i przebiegu.
Zakup klasyka – na co zwrócić uwagę?
Jeżeli chcemy zainwestować w klasyczny samochód, warto zrobić to z rozwagą. Nie każdy zakup będzie się bowiem wiązał z takimi korzyściami, jakich oczekujemy, a nakład pracy potrzeby do przywrócenia autu pełnej sprawności może nas niekiedy przerosnąć. Taki zakup warto skonsultować z mechanikiem specjalizującym się w starszych samochodach, który nie tylko rzetelnie oceni realny stan pojazdu, ale określi również dostępność i koszt części zamiennych.
Youngtimer ze statusem zabytku
Warto pamiętać, że youngtimer może, ale nie musi być pojazdem zabytkowym, czyli posiadającym żółte tablice. Aby posiadać takie miano, samochód musi mieć powyżej 30 lat, posiadać 75 procent oryginalnych części, a jego produkcja powinna była zakończyć się co najmniej 15 lat temu. Taki status auta wiąże się zarówno z przywilejami, jak i obowiązkami, o czym należy pamiętać przed zakupem klasyka. Mowa tu między innymi o braku obowiązku posiadania ubezpieczenia OC, jeżeli auto nie jest aktualnie użytkowane. W przypadku youngtimera bez statusu zabytku właściciel ma obowiązek wykupienia polisy niezależnie od częstotliwości użytkowania pojazdu. To tylko jedne z wielu kwestii, na które warto zwrócić uwagę, jeśli rozważamy zakup klasycznego samochodu. Dobrą opcją jest zawsze skonsultowanie naszego wyboru ze specjalistą.
Przeczytaj więcej informacji o samochodach:
Zakup klasyka – sprawdź czy taka inwestycja może być rentowna!